Bumsen 1
Nyheter 2011 De senaste åren har BMW visat upp en
stor nyhet nästan varje år och därtill justeringar på befintliga modeller. Detta gäller även modellåret 2011 och den stora nyheten är naturligtvis den nya sexcylindriga lyxtourern K 1600 GT & GTL, som vi i stora drag presenterade i förra Bumsen, redan nästa nummer kommer vi att bjuda på en provkörning av nya sexan och alla andra modeller för 2011. På R 1200 R har man filat lite på detaljerna men man har också skapat en syster i form av R 1200 R Classic. Tyvärr blev det inte en retrohoj men visst är den vacker med de retroinspirerade ekerhjulen samt med kromade backspeglar och ljuddämpare. Båda R 1200 R-modellerna har utrustats med de runda och symetriskt placerade hastighets- och varvmätarna runt en digital kontrollpanel med de viktigaste indikatorerna. Den uppmärksamme har även noterat styrets sedvanliga rundrör och att de gamla blinkersreglagen, med sina tre knappar, fortfarande finns kvar. Tekniskt har nu också R 1200 R uppgraderats med samma toppar som de övriga boxermodellerna, d.v.s. med dubbla överliggande kamaxlar, vilket innebär 110 hk vid 7 750 v/m. Den encylindriga F 650 GS och dennes syskon sålde inte så bra och lades därför i malpåse för en tid sedan, men nu har en modell uppstått i form av G 650 GS. Det är meningen att denna skall vara en billig instegsmodell i BMW-programmet. TEXT HAGEN HOPP ML 2650962 FOTO BMW PRESS Nyuppstånden encylindrig i form av G 650 GS. Fin liten instegsmodell i BMW-programmet. BMW K 1600 GT och GTL kommer att kunna beskådas på mc-mässan i Stockholm och börjar säljas under våren. Vi provkör i nästa Bumsen. Det verkar tyvärr så att BMW vägrar tillverka en modern hoj med retrostuk i still med Triumph, Moto Gussi och Ducati, så därför får vi hålla tillgodo med en vacker version av R 1200 R med tilläggsbeteckningen Classic. BUMSEN 5 – 2010 45