Bumsen 1
skådade. Var det en landsvägscykel eller enduroho
j? BMW: s representanter svarade att de just tittade på en expeditionseller äventyrsmotorcykel och att bokstäverna G/S inte stod för ”Geländesport” eller enduromotorcykel utan för ”Gelände/terräng” och ”Straße/gata”. Vad ingen då visste var att man i denna stund skrev motorcykelhistoria, för R 80 G/S blev inte bara starten på en ny modelltrend, de stora äventyrshojarna, det blev också starten på BMW:s bäst säljande modell genom tiderna, GS-modellen. Det enkla är oftast det geniala, och det kan man verkligen säga om G/S:en, men det var som sagt ingen som kunde tro att succén skulle bli vad den blev. BMW hade uppenbarligen helt rätt analyserat dåtidens marknad och kunderna fick uppenbarligen vad de sökte. Naturligtvis hjälpte framgångarna i det mytomspunna ökenrallyt Paris-Dakar, vilket BMW vann ett flertal gånger under denna tid, till försäljningssuccén, men företaget hade helt enkelt presenterat rätt produkt vid rätt tillfälle. Självklart kom också en Paris-Dakar G/S, det enda som skilde denna från basversionen var den stora tanken och enkelsadeln. Reseenduron R 80 G/S producerades under sju år och sålde då över 21 000 exemplar, vilket var en stor framgång för BMW. 1987 kom så efterföljarna i form av ny modellbeteckning R 80 GS och man utökade programmet även med en 1 000 kubikare, R 100 GS. I grunden var det fortfarande samma cykel, den stora nyheten var naturligtvis att enarmssvingen för första gången försågs med den numera så klassiska Paralever-svingen, man putsade naturligtvis både på design och på övrig teknik. Paralever-modellen uppgraderas 1990 då man seriemässigt återigen kunde erhålla en Paris-Dakar-modell med stor tank och en stor fast monterad kåpa. Året därpå försågs även standard-GS:en med rammonterad kåpa men med den vanliga tanken. Därefter hände inte så mycket med den gamla tvåventilade stötstångsboxern, den höll ut ända till 1996 då den fick tilläggsbeteckningen Classic Edition. Det kan också nämnas att på den gamla R 80 G/S gjorde man mellan åren 19881990 också en R 65 GS. 1993 presenterades den helt nya boxergenerationen med fyra ventiler per cylinder och de gamla stötstängerna var ett minne blott, därmed föddes också en helt ny generation GS, där den första hade beteckningen R 1100 GS och försäljningssuccéen fortsatte, vilket också viktökningen gjorde. Som kuriosa kan T.v. Italienare tar saker och ting med ro, som denne förare av en R 1150 GS Adventure. Gasar med höger hand och håller den svalkande glassen i den vänstra. Nedan: Undertecknad på sin R 1100 GS på väg ut på en liten touringsväng i Europa. Foto: Reinhold Heggenberger. På bara någon minut förvandlar man en GS från komfortabel fulldressad touringhoj till – sedan packväskor och topbox har plockats av – en riktigt rolig äventyrshoj med bra offroadegenskaper. Vinterkörning med endurodubbade däck utgör inget hinder. Foto: Britt-Héléne Jakobsson. 30 BUMSEN 5 – 2010