Bumsen 1
av där medan hustrun fortsatte med nattåget mot U
ppsala. Jag tänkte övernatta efter vägen men tänkte sedan det vore roligt att på morgonen möta upp vid stationen i Uppsala och fortsatte därför köra i sommarnatten. Det gick bra till Gävle, där det plötsligt började spruta bensin från ena förgasaren mot stöveln. Ett litet aluminiumlock under trottelhuset hade skruvats upp och ramlat av. Vad gör man? Jag gick in på en öppen mack och innehavaren visste på råd. En kork från en whiskyflaska med texten Johnny Walker passade precis att skruva på och sedan gick färden som planerat. I mitten av 60-talet fanns i MC-Nytt en bild av BMW R 60 med texten ”den fulländade motorcykeln”. Vi effekt- och farthungriga knuttar begrep det inte då, men så här i efterhand fanns det ett korn av sanning i kommentaren, med den tidens mått: robust konstruktion, måttligt effektuttag och hög driftsäkerhet; föga vibrationer jämfört med en parallelltwin, lättstartad, gediget elsystem, god väghållning och bra bromsar. Hösten 1976 byttes vår R 60 mot en R 75/5 hos en mc-firma i Stockholm. Undrar vart den tog vägen? Någon därute kanske vet? Registreringsnumret var C7993 och senare BNH 613. Så småningom blev det andra maskiner; Velocette MSS, Vincent Rapide (faktiskt – Vincent fanns på riktigt!), BMW R 100 RT och BMW R 1100 RT. Numer åker vi BMW R 1200 RT, en idealisk touringhoj, och Vincent Black Prince, den första sport-tourern, långt innan begreppet var uppfunnet, men det är en annan historia... BUMSEN 5 – 2010 37