Energigas 1
I korthet Vätgas från solel i Mariestad Världens
första solcellsdrivna vätgastankstation har invigts i Mariestad. Vätgasen produceras lokalt och elen kommer från en solelpark invid tankstationen. I och med soldriften sjunker bränslekostnaden för kommunens åtta vätgasbilar. Mer biogas till sjöfarten Tillgången på flytande biogas, LBG, ska öka i Göteborgs hamn. Ett nytt avtal mellan Fordonsgas Sverige och Swedegas ska säkra tillgången för fartyg som vill bunkra det förnybara bränslet. Biogasen produceras i Lidköping och transporteras med tankbil till Göteborgs hamn. Bulkbil med LNG i tanken Sveriges första LNG-drivna bulkbil för cementleveranser rullar i Skövde. Den LNGdrivna Volvo-lastbilen ägs av Tommy Bremans åkeri och ska ha Cementas fabrik i Skövde som huvudbas. Därifrån ska cement levereras till företagets kunder i Västsverige. Viking Glory blev namnet Viking Lines nya LNG-drivna kryssningsfartyg ska heta Viking Glory. Det stod klart sedan rederiets namntävling avgjorts genom en omröstning med 30 000 deltagande. Fartyget är Viking Lines andra LNG-fartyg efter Viking Grace som togs i trafik 2013. Snart tusen gaslastbilar Antalet lastbilar med gasdrift i Sverige 400 600 800 1000 200 0 2004 2010 Källa: SCB/Trafikanalys 2018 Scala G-tec börjar levereras första kvartalet 2020. 10 ENERGIGAS NR 3 2019 920 Skoda lanserar ny gasbilsmodell Storsäljare. Skoda Octavia har blivit en storsäljare bland gasbilar. Med 684 sålda personbilar till och med augusti i år ligger modellen tvåa på försäljningslistan efter VW Golf med 1013 sålda gasbilar. Nu kommer Skoda med ytterligare en gasbilsmodell, Scala G-tec. Den drivs av en trecylindring turbomotor och har 90 hästkrafter. De tre gastankarna ger en räckvidd på cirka 41 mil. En nioliters bensintank ökar räckvidden med ytterligare tolv mil. Försäljningen av Scala G-tec med gasdrift startar i oktober i år. Hur mycket modellen kommer att kosta i Sverige är ännu oklart. Det blir alltmer biogas i fordonsgasen. FOTO: PETER HOELSTAD 94 procent biogas i fordonsgasen Statistik. Andelen biogas i fordonsgasen fortsätter att öka. Ny statistik från SCB visar att den förnybara andelen ligger på drygt 94 procent. Även den uppåtgående trenden för försäljningen av fordonsgas fortsätter och visar en ökning på fem procent jämfört med andra halvåret 2018 mätt i energiinnehåll. – Branschens mål är att vi ska ha 100 procent biogas i fordonsgasen till år 2030. Redan nu närmar vi oss alltså målet, det är givetvis mycket glädjande. På det här området är Sverige världsledande, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige. Siemens ska testköra turbiner med biogas Siemens ska börja använda biogas vid testkörningen av sina turbiner i Finspång. I början på nästa år kommer en del av naturgasen att ersättas av flytande biogas, LBG, i ett utvecklingsprojekt. Biogasen levereras från Svensk biogas och ska produceras på Tekniska verkens nya produktionsanläggning för flytande biogas i Linköping. – Bränsleflexibilitet är en viktig del i den globala energiomställningen och något som vi på Siemens har jobbat aktivt med i många år, säger Hans Holmström, vd på Siemens industrial turbo machinery. Biogasavtalet mellan Siemens och Tekniska verkens dotterbolag Svensk biogas undertecknades i mitten av juni. Säkerhet ses över efter olycka Gasbussar. Regeringen har gett Transportsstyrelsen i uppdrag att se över trafiksäkerheten för gasdrivna bussar. Bakgrunden är den allvarliga olycka som in träffade i centrala Stockholm i mars i år då en biogasbuss körde in i en skyddsbarriär vid Klaratunneln. – Gasbussar är en viktig del i omställningen av transportsektorn men säker heten måste alltid gå först. Därför vill vi nu stärka Tomas Eneroth trafiksäkerheten kring gas bussar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth och fortsätter: – Jag är inte främmande för att ändra nuvarande regler, använda digitala staket eller fysiska barriärer för att hindra att något liknade inträffar igen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.