Energigas 1
Sjöfart › att vara en ”early mover” och en föregå
ngare – man måste hela tiden ta risker, säger han. Så här i efterhand har LNG-satsningen visat sig vara riktig. – Konverteringen gav oss viktig teknisk kunskap. Sen dess har vi byggt sex nya fartyg i Kina. Vi har kontrakt om att bygga ett sjunde fartyg, som ska levereras hösten 2020, och vi har option på ett åttonde, som är tänkt att komma i februari 2021, säger Lars Höglund. Miljardsatning på LNGfartyg Sammanlagt har Furetank med partners satsat 2,4 miljarder kronor på fartygen. Investeringen har skett inom samarbetsplattformen Gothia tanker alliance där även rederierna Älvtank och Thun ingår. – På ett, två års sikt kan man ju inte räkna hem kostnaden. Det här är alltså inget för kvartalsekonomin. Men jag är övertygad om att i ett tjugoårsperspektiv så är det rätt beslut i varje hänseende. Att Furetank är ett familjeföretag har spelat en viktig roll för att våga gasa. – Ja, investeringen har kunnat ske tack vare, eller på grund av, att vi är ett familjeföretag. Vi är mindre intresserade av ekonomin i nästa kvartal, utan fokuserar mer på ekonomin om tio till tjugo år. Vi tittar på nästa generation. Vi vill lämna över ett bra företag, men också en bra miljö, till våra barn och barnbarn. Det internationella intresset för de nya, svenska LNG-fartygen är stort. Nyligen såldes ett av fartygen vidare till Kanada. I september träffades världens redare och leverantörer på det årliga eventet Donsö shipping meet. Över 2 000 personer samlades för att göra affärer och prata hållbar sjöfart. Både utbildningsminister Anna Ekström och tidigare EU-kommissionären Cecilia Malmström var där. Nykomling. Fure Ven är det femte LNG-drivna tankfartyget i en serie om åtta som beställts inom Gothia tanker alliance. ”Om alla våra fartyg enbart gick på biogas skulle vi konsumera hela Sveriges biogasförbrukning. ” Lars Höglund, vd Furetank – Norden ligger i framkant på miljöområdet, hela vårt samhälle är genomsyrat av miljötänk och det finns ett tryck både uppifrån och nerifrån att ställa om till miljövänligare alternativ. Men internationellt sett har man tyvärr inte kommit lika långt. Samhällsekonomisk besparing Lars Höglund gläds åt erkännandet från forskningsinstitutet IVL, som i en studie har jämfört Furetanks gamla och nya fartygsflotta och kommit fram till att den samhällsekonomiska besparingen att gå över till nya LNG-fartyg är två miljoner euro per fartyg och år. – Utsläpp av partiklar påverkar både männFOTO: FURETANK iskor och miljö, till exempel ökar risken för hjärt- och lungsjukdomar vid inandning. Våra LNG-drivna fartyg bidrar till att folk blir mindre sjuka och att de slipper uppsöka vården. Det är rätt häftigt, säger han. De höga miljöambitionerna har gjort att Fure tank på bara några år både har uppfyllt och överträffat miljömålen. – Vi har redan passerat den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s, mål för 2050. Men vi slår oss inte till ro för det. Så vad händer i framtiden? – Bolaget har fattat beslut om att successivt öka inblandningen av biogas. I dagsläget kör fartygen framför allt på naturgas, vilket visserligen också är ett bra bränsle – men inte lika bra som biogas. Målet är att helt gå över till biogas. Utmaningen är att det inte finns tillräckligt. Vart och ett av Furetanks fartyg skulle behöva 2 000 ton biogas – per år. Om alla våra fartyg enbart gick på biogas skulle vi konsumera hela Sveriges biogasförbrukning, säger Lars Höglund. ANNA WAHLGREN LNG-utbildning lockar studenter från hela världen Göteborg har blivit ett nav för grön sjöfart. Chalmers tekniska högskola håller i en världsledande utbildning med fokus på bunkring av LNG. Sedan i höstas finns en LNG- anläggning i Göteborgs hamn där fartyg kan bunkra. Anläggningen i Göte borgs hamn är den första i Sverige där fartyg kan bunkra flytande naturgas, LNG, från en fast rörledning. För redare som vill ha fossilfritt i tanken går det även att välja flytande biogas, LBG. – Det är roligt och klokt att Göteborgs hamn har tagit det här steget. Att hamnen ligger i framkant ökar dess attraktionskraft, säger Johan Eliasson Ljungklint, lektor vid Chalmers tekniska högskola, avdelningen för maritima studier, i Göte borg. Den ger kunskap för dem som har ett operativt ansvar för bunkring och drift av fartyg som använder LNG som bränsle. Hittills har kursen lockat studenter från Johan Eliasson Ljungklint Lockar studenter Men ett nytt bränsle kräver också nya kunskaper om hur det ska hanteras. Därför erbjuder Chalmers numera en kurs i LNG-hantering. hela världen. Kursen ges både till aktiva befäl/ manskap och till studenter på sjöfartsprogrammen. På Chalmers finns också världens första simu lator för LNG-bunkring. Simulatorn är sponsrad av bland annat skeppsnäringen. Som förlaga står bunkringstekniken på fartyget Viking Grace, världens första LNG-drivna passagerarfärja. 20 ENERGIGAS NR 3 2019