Energigas 1
Tunga transporter Götene kyltransporter var pionj
ärer när det gäller att investera i gaslastbilar. Om några år ska 50 av företagets kylbilar gå på flytande biogas. – Miljöarbetet är en av hemligheterna bakom vår tillväxt, säger huvudägaren Ulf Johansson. Coola turer med gas i tanken T unga lastbilar med vita släp rullar in och ut från Götene kyltransporters stora lager i Götene. Här lastas kylda och frysta livsmedel som körs ut till kunderna från Stockholm i norr till Malmö i söder. Företaget har vuxit stadigt under de senaste åren och har i dag 110 kylbilar berättar företagets huvudägare Ulf Johansson – En av hemligheterna är att vi legat i framkant när det gäller miljöarbete. Efter att ha klivit av som vd ägnar han numera mycket tid åt att utveckla företaget i hållbar riktning. För tre år sedan slutade företaget att tanka fossil diesel. I stället drivs bilarna och kylmaskinerna i släpen med biodiesel. 50 kylbilar på gas Företaget har också inlett en stor satsning på gaslastbilar. Under de närmaste åren ska upp till 50 nya bilar som går på flytande biogas köpas in och sättas i reguljär trafik. De fem första levererades i våras och Ulf Johansson berättar att ytterligare tre kommer i höst. Planen är att fortsätta att köpa in fem till tio nya gaslastbilar om året. Utöver de egna bilarna kör Götene kyltransporter en provbil som ägs av Volvo och som lastbilstillverkaren använder för att analysera data kring drift och förbrukning. Avgörande för att investeringarna i nya gaslastbilar ska bli möjlig är ett stöd från Klimatklivet, ett statligt investeringsprogram för att minska utsläppen av koldioxid. – Utan bidraget hade vi inte kunnat göra den här satsningen. Gaslastbilarna är betydligt dyrare att köpa in och det är svårt att ta betalt för merkostnaden, säger Ulf Johansson. En annan viktig förutsättning för gassatsningen är att det går att tanka. I Götene finns sedan i mars i år ett tankställe för flytande fordonsgas som utnyttjas av Götene kyltransporter. 24 ENERGIGAS NR 3 2019 – Nu börjar tankställena att komma och det funkar bra att köra till storstäderna, men det finns fortfarande vita fläckar, säger Ulf Johansson och berättar att han gärna hade satt gasbilar i drift i samband med ett nytt kontrakt för Arla i Uddevalla. – Nu blev det RME i stället eftersom vi inte kunde vänta på att tankstationerna skulle bli klara. Han hoppas att utbyggnaden ska gå i den takt som gasföretagen lovat och att det byggs fler biogasanläggningar så att så mycket som möjligt av den tankade gasen består av biogas. Först med gaslastbil När det kommer till gasdrift var Götene kyltransporter tidigt ute och var först i landet med en gaslastbil från Volvo 2010. Lastbilen, som tankades med flytande fordonsgas, gick 100 000 mil innan gastanken monterades bort och bilen pensionerades som ”extrabil” i Götene. Ulf Johansson säger att då, liksom nu, var det möjligheten att tanka som satte begränsningarna. Därför blev det inga fler inköp av gas lastbilar efter 2010. Han behöll dock kontakten med Volvo och har följt utvecklingen av tekniken. Under 2017 utfördes fältprov med ”Det är mycket prat om att bli fossilfria till 2030 eller 2040, men om man bara vill så går det redan i dag. Problemet är att transportbranschen är väldigt stel och trög. ” Ulf Johansson, huvudägare, Götene kyltransporter Miljöfokus. Sedan Ulf Johansson lämnade vd-posten två av den nya generationens gaslastbilar tillsammans med Volvo. Bilarna kördes i normal drift och eftersom testerna föll väl ut beslutade Götene kyltransporter under förra året om den stora satsningen på 50 gaslastbilar. Erfarenheterna så här långt är goda berättar Ulf Johansson. – Tekniken har fungerat bra. Själva tankningen har inte heller varit några problem. Där emot har vi haft en del krångel med kort läsarna, men ibland är de enklaste problemen de största. Nöjda kunder Miljösatsningen har också tagits väl emot av kunderna, däribland flera stora livsmedelskedjor som Ica, Coop, Dagab och Arla. – De stora företagen kräver numera att vi kör på förnybart bränsle. Sedan finns det så klart andra kunder som bara bryr sig om priset.