Energigas 1
svensk biogasmarknad Så fördelas miljonerna Drive
LBG ger ekonomiskt stöd till olika investeringar som ska få den tunga trafiken och sjöfarten mer hållbar samtidigt som svensk miljöteknik visas upp och exporteras. (Siffrorna i grafiken är avrundade. Samtliga medel till lastbilar/bussar är ännu inte beviljade.) 3 Lastbilar/bussar med LBG-drift samt verkstadsutrustning 49miljoner 4 4 1 1 Förvätskningsanläggning och långfärdsbussar Vid Domsjö pappersbruk i Örnsköldsvik produceras biogas från cellulosarikt avloppsvatten. Här bygger det finska energibolaget Gasum en förvätskningsanläggning så att biogasen även kan användas som fordonsbränsle för långväga trafik. Scania samarbetar med projektet och planerar nu försäljning av tio långfärdsbussar som ska trafikera Norrlandskusten. 2 Förvätskningsanläggning Kommunala Vafab miljö i Västerås ska förvätska den biogas som inte används som fordonsbränsle. Syftet är att slippa fackla bort överskottet och i stället lagra gasen samtidigt som biogasanläggningarna i kommunen kan drivas med full produktion. Förvätskningsanläggning Eskilstuna energi och miljö planerar att utöka biogasproduktionen och förvätska den till flytande biogas, LBG. Tankutrustning och tungdragare Oxelösunds hamn avser att bygga en anläggning för flytande naturgas/biogas. Stödet från Drive LBG gäller tankutrustning till fordon och en biogasdriven tungdragare för att demonstrera teknik och system. 5 6 Tankstation Svensk biogas i Linköping ska bygga en tankstation för LBG intill Tekniska verkens biogasanläggning vid Åby. Förvätskningsanläggning Här planerar Långhult biogas en demonstrationsanläggning för småskalig förvätskning av biogas lämplig för lantgårdar med liten biogasproduktion. 7 1 1 Örnsköldsvik 9 8 Verkstadsutrustning Verkstadsföretaget Lidbil lastvagnar i Lidköping investerar för att kunna erbjuda service och reparation av biogaslastbilar och bussar. Biogasinjektion i fartygsbränsle I Göteborgs hamn kan fartyg bunkra flytande naturgas, LNG. Nu installerar Swedegas stationär utrustning som gör det möjligt att blanda in minst 3 procent biogas i bränslet. Förvätskningsanläggning I Mönsterås byggs Sveriges största anläggning för flytande biogas. Biogasen ska användas som fordonsbränsle för tung trafik och rötas på gödsel från svin, höns och kor. Bakom projektet står ett 20-tal lantbrukare tillsammans med Scandinavian biogas. 10 Drive LBG:s klusterkansli Energigas Sverige driver Drive LBG:s klusterkansli som ansvarar för administration och marknadsföring av projektet. Lastbilar och bussar med LBG-drift I nuläget har stöd till 159 nya biogasdrivna tunga lastbilar beviljats. Det finns fortfarande pengar att söka för företag som vill satsa på lastbilar och bussar med LBG-drift. Fordonen fördelas över landet. Ovanstående är rikstäckande satsningar och finns därför inte utplacerade på kartan. 11 Biogasinjektion i fartygsbränsle Destination Gotland har investerat i två färjor som drivs med flytande naturgas, LNG. En är redan i bruk och ytterligare en är beställd. Nu investerar Biogas Gotland i utrustning som gör det möjligt att blanda in 5–10 procent biogas i bränslet. Tankstationer och mobil tanklösning Fordonsgas Sverige ska bygga två tankstationer, en i Vimmerby och en i Småland/Blekinge. Den sistnämnda ska demonstrera hur flytande biogas går att använda i skogsindustrins transporter. Även en mobil tanklösning ska uppföras i Västra Götaland. Grafik: Bengt Salomonson Källa: Energimyndigheten/Drive LBG ENERGIGAS NR 3 2019 7