Energigas 1
t FAKTA Klimatstöd till 400 LBGfordon n Totalt h
ar det statliga investeringsprogrammet Klimatklivet beviljat bidrag till 400 fordon som drivs med flytande biogas, LBG. n Det företag som planerar för flest gasdrivna fordon är logistikföretaget Dagab som beviljats bidrag för 70 tunga lastbilar. n Under oktober öppnar Klimatklivet den sista ansöknings omgången för året. på Götene kyltransporter har han ägnat mycket tid åt att utveckla företaget i hållbar riktning. FOTO: MARIE ALPMAN Men förr eller senare kommer miljökrav att ställas av alla kunder och då vill Götene kyltransporter ligga i fronten. Ulf Johansson anser att transportnäringen skulle kunna göra mycket mer för klimatet. – Det är mycket prat om att bli fossilfria till 2030 eller 2040, men om man bara vill så går det redan i dag. Problemet är att transportbranschen är väldigt stel och trög. Deltar i LGBprojekt Att köra tunga transporter på flytande metan är fortfarande ganska nytt. Götene kyltransporter deltar i projektet ”Västsvensk arena för flytande biogas” som varit till god hjälp enligt Ulf Johansson. – Som företagare hinner man inte med allt själv och de har stöttat oss med kunskap. I projektet, som leds av Closer vid Lindholmen science park, deltar även Fordonsgas Sverige som står bakom tankstället i Götene, Gasum och Volvo lastvagnar tillsammans med Chalmers tekniska högskola, IVL Svenska miljöinstitutet och Biogas väst. Tillsammans ska bland annat en forskningsstudie genomföras för att visa vilken roll biogasen kan spela i omställningen till ett fossilfritt transportsystem. En viktig fråga är vad det egentligen kostar att köra på flytande fordonsgas. För att få svar kommer projektet bland annat att ha tillgång till driftdata från Volvo-bilarna hos Götene kyltransporter. Olika miljösatsningar Företagets miljösatsningar stannar inte vid förnybara bränslen. Förra året installerades solceller på taken till kyllagren i Götene och Lidköping. Solcellsanläggningarna är på 250 kiloSolcellsdrivet. Götene kyltransporter har gjort flera miljösatsningar. Kyllagren i Götene och Lidköping har solceller på taken som hjälper till att kyla lokalerna. watt på respektive ort. Ulf Johansson uppskattar att det täcker ungefär en tredjedel av elbehovet. – Det fina är att behovet av kyla är som störst när det är som soligast och varmast. Bränslesnål körning Företaget jobbar också mycket aktivt med att utbilda sina chaufförer i att köra så bränslesnålt som möjligt. Genom att undvika snabba accelerationer och att släppa gaspedalen i tid för att undvika inbromsningar går det att spara bränsle. All kördata loggas så att chaufförerna vet hur de ligger till när det gäller bränsleekonomin. – Det kan skilja upp till 20 procent. Vi ser att bränsleförbrukningen stiger under sommaren eftersom semestervikarierna inte är lika duktiga på ecodriving som våra ordinarie chau fförer, säger Ulf Johansson. MARIE ALPMAN ENERGIGAS NR 3 2019 25 FOTO: GÖTENE KYLTRANSPORTER