Energigas 1
Drive LBG › Scania har fått stöd – tio långfärdsb
ussar, ska trafikera Norrlandskusten. – Det finns fortfarande stödpengar kvar att söka till både lastbilar och bussar. Minst tre ansökningsomgångar är aktuella till och med 2021. Från gas till vätska Det finska energibolaget Gasum investerar stort i LBG och har tidigare beslutat att bygga flera tankställen. Bolaget har också fått ett av de största stöden på 30 miljoner kronor från Drive LBG, som ska investeras i en förvätskningsanläggning vid Domsjö fabriker i Örnsköldsvik. – Förvätskningen av biogas är en viktig del för att underlätta lagring och transporter. Den flytande biogasen är tätare i energi och tar mindre plats. Det innebär att den kan distribueras längre sträckor och fortfarande vara en lönsam affär, säger Johan Laurell. Då efterfrågan på biogas kan vara ojämn riskerar överskottet att facklas bort på grund av lagringsproblemet. En innovativ lösning som fått stöd i projektet är en förvätskningsanläggning i miniatyr anpassad för lantbruk, som ska demonstreras i småländska Långhult. – Vi har många lantbruk som kan göra biogas av bland annat gödsel, vilket har en stor potential. De har dock inte avsättning för gasen och kan inte lagra den i gasform. Med den här containerlösningen kan gasen förvätskas till LBG och sedan hämtas av en tankbil, berättar Johan Laurell. Gotlandsfärjor på gas Andra spännande nyheter är att Biogas Gotland fått stöd för att injicera komprimerad biogas i flytande naturgas, LNG, som driver den nya Gotlandsfärjan. Redan i dag är Gotland väl framme när det gäller biogas och cirkulär ekonomi då matavfall samlas in för biogasproduktion och rötresten används som biogödsel på åkrarna. – Gotland skulle kunna öka sin biogasproduktion tre-fyra gånger sett till tillgången på substrat. Eftersom Gotlandsfärjans behov är betydligt större skulle ön kunna få avsättning för all sin biogas även då, konstaterar Johan Laurell. Förutsättning för omställningen Just det faktum att biogas kan ersätta och blandas med naturgas är en stor fördel och en förutsättning för omställningen till fossilfria transporter, menar Johan Laurell. – Naturgasen är i detta skede ett komplement tills biogasmarknaden har vuxit tillräckligt mycket. Sedan kan vi fasa ut den. Om inte naturgasen får fylla ut differensen kommer omställningen inte att bli av, konstaterar han. Som ett gott exempel lyfter Johan Laurell den komprimerade fordonsgasen som tankas i personbilar. I dag innehåller den 94 procent biogas och endast 6 procent naturgas, enligt Statistiska centralbyråns senaste statistik. En titt i backspegeln visar att siffrorna såg helt annorlunda ut för 15 år sedan. Då stod biogasen endast för drygt 40 procent. Andelen biogas i fordonsgasen har dock ökat successivt genom åren och målet är 100 procent biogas 2030. Utöver miljoninvesteringarna i projektet ”Det finns fortfarande stödpengar kvar att söka till både lastbilar och bussar. Minst tre ansökningsomgångar är aktuella till och med 2021. ” Johan Laurell, projektledare LBG-drive Klart att tanka. Nu invigs det tankstationer för flytande som fått stöd genom statliga Klimatklivet. På plats fanns Drive LBG ska det inrättas och drivas ett innovationskluster för flytande biogas. Sverige ska vara ett skyltfönster nationellt och internationellt för att demonstrera olika tekniker för att inspirera och skynda på omställningen till fossilfria transporter. – Vi ska bygga en Biogasarena Sverige, som är indelad i åtta olika geografiska demonstrationsarenor. Här ska vi samla och visa olika biogastekniker. I norr har vi exempelvis biogasproduktion från pappersbrukens restprodukter. I södra Sverige är det mest andra substrat som livsmedelsavfall och gödsel. Tanken är att varje arena, som är detsamma som de Fire & Gas Detection Sisjö Kullegata 8, 436 32 Askim Tel 031-68 50 05 | www.safetech.nu | E-post info@safetech.nu 8 ENERGIGAS NR 3 2019