Energigas 1
Minskade utsläpp med LNG Utsläpp från naturgasdri
vna fartyg jämfört med oljedrivna 100% 100% 100% 100% Oljedrivna 80– 90% Naturgasdrivna 5–15% 0% 0–5% Källa: Energigas Sverige t FAKTA Rederier surfar på gasvågen n LNGfartyg. På Donsö i Göteborgs skärgård är det tätt mellan rederierna. Ett av dem är Furetank som satsat stort på LNG-drivna fartyg. År 2011 tog gasvågen fart inom svensk sjöfart. Först ut var tankern Bit Viking, från rederiet Tarbit Shipping, som konverterades för att kunna drivas med LNG. Två år senare lanserade Viking Line den LNG-drivna passagerarfärjan Viking Grace. Även den nya Gotlandsfärjan M/S Visborg från Destination Gotland drivs med LNG. Numera kan nästan hälften av de fartyg som beställts av svenska rederier drivas med LNG. n Numera kan nästan hälften av serna för sjöfarten i Östersjön konverterade Furetank ett av sina fartyg till LNG-drift. Svetttigt ett tag – Den 1 januari 2015 skulle ju svavelutsläppen i Östersjön och Nordsjön minska till 0,1 procent. Företaget var helt enkelt tvunget att fatta ett beslut. Vad skulle vi satsa på? Ett alternativ hade varit att gå över till dieselbränsle med bara 0,1 procents svavel. Men vi befarade att oljepriset skulle skjuta i höjden, så vi fattade i stället beslutet att konvertera ett av våra befintliga fartyg till LNG-drift … Bara för att kunna konstatera att oljepriset inte alls sköt i höjden, utan i stället halverades, säger Lars Höglund och fortsätter: – Då var det lite svettigt ett tag. Vi hade investerat åtta miljoner dollar i konverteringen – hade det varit en felsatsning? Men så är det ”Vi har alltid försökt att vara lite bättre än vad lagen säger. Jag är övertygad om att den inställningen har gynnat vår konkurrenskraft. ” Lars Höglund, vd Furetank › de fartyg som beställts av svenska rederier drivas med LNG. Rederierna satsar stora pengar på att ställa om sin fartygsflotta för att minska utsläppen. Sirius Shipping har till exempel investerat i gasbunkerfartyget Coralius till en kostnad av närmare en halv miljard kronor. Rederiet Donsötank har nyligen beställt två LNGdrivna tankers från Kina. Hårdare utsläppsregler n Den 1 januari 2015 skärptes gränsvärdena för svavelutsläpp från fartyg inom Seca-området, Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, från 1 procent till 0,1 procent. Den 1 januari 2020 skärps utsläppsreglerna för fartyg över hela världen, från dagens 3,5 procent till 0,5 procent. ENERGIGAS NR 3 2019 19 Kväveoxider Svavel Partiklar Växthusgaser