Energigas 1
I korthet Vätgasutvinning från avloppsvatten FORD
ONSGAS Tankstation Den flytande biogasen lagras i en containertank och körs FÖRVÄTSKNING på trailer till tankstationen. n KTH och IVL Svenska miljöinstitutet har tagit fram en ny typ av kolfiberbaserad elektrod som gör det möjligt att effektivt utvinna vätgas från olika typer av avloppsloppsvatten med höga ammoniumhalter. Samtidigt renas avloppsvattnet från ammoniumkvävet vilket innebär ytterligare en miljöfördel, enligt ett pressmeddelande från IVL. – Det normala sättet att framställa vätgas är genom elektrolys BIOGASPRODUKTION Biogasen renas genom en bädd av träaska från värmeverket. Därefter kan biogasen förvätskas. Värmeverk Träbränsle från skogen eldas i värmeverket och ger energi. Grafik: Bengt Salomonson Källa: Rise dyrare. Ekonomin beror också på hur den komprimerade gas som i dag facklas bort värderas. Det ska Johan Andersson och hans kolleger nu räkna på i samarbete med två stora samrötningsanläggningar i Skåne som rötar bland annat matavfall. Två cirkulära system Johan Andersson vill lyfta fram ytterligare en faktor: Askfiltret förenar restströmmar från två cirkulära system. – Dels ett biogassystem där substrat blir biogas och växtnäring som cirkuleras tillbaka som biogödsel. Dels ett skogbrukssystem där träbränsle ger energi, och aska med viktiga mineraler och näringsämnen återförs till skogen. Det är en viktig drivkraft för askfiltersystemet, säger han. SIV ENGELMARK CEDERBORG Läs mer: Rise Rapport 2019:53: ”Nytt innovativt koncept för småskalig produktion och distribution av flytande biogas” Askan innehåller viktiga mineraler och näringsämnen. Den byts och återförs till till skogen efter cirka en månad. SKOGSBRUK av vatten. Men att i stället använda avloppsvatten innebär en fördel miljömässigt eftersom elektrooxidation av avloppsvatten som innehåller ammonium kräver mindre energi än att göra vätgas av vatten, säger Kåre Tjus, specialist inom miljöteknik på IVL. Projektet går nu vidare med tester i pilotskala hos Syvabs reningsverk Himmerfjärdsverket utanför Stockholm. Det långsiktiga målet är storskalig användning. LNG bästa drivmedlet för bussar n Flytande naturgas, LNG, och olika typer av biodiesel är de bästa bränslena för att göra Europas bussflottor grönare framöver. Även el- och dieseldrivna hybrid er är ett alternativ. Det framgår i rapporten Coach of the future som tagits fram av IRU, en global intresse organisation för buss- och lastbils företag. För att en omställning av bussflottorna ska bli kommersiellt gångbar krävs dock flera åtgärder. Höga investeringskostnader för nya fordon och bristande infrastruktur är några problem som måste lösas, enligt rapporten. IRU konstaterar också att eldrivna bussar inte är aktuella för Grönare bussflottor med LNG i tanken, enligt en ny studie. lång väga transporter på grund av kort räckvidd och batteribegränsningar. Grönt flygbränsle utreds i nytt projekt n Möjligheten att starta storskalig produktion av fossilfritt flygbränsle ska utredas i ett nytt forskningsprojekt som leds av IVL Svenska miljöinstitutet tillsammans med Jämtkraft, Chalmers och Lunds universitet. Koldioxid samlas in från kraftvärmeverket s skorsten i Lugnvik utanför Östersund och blandas med vätgas för att framställa flygbränslet. Vätgasen som behövs i processen produceras från förnybar el. Projektet ska redovisas i slutet av 2020 och får 4,5 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten. Jämtkraft bidrar med 1 miljon kronor. Fossilfria transporter i skogsindustrin n Ett nytt projekt för att utveckla fossilfria transporter för skogsindustrin har inletts av Skogsforsk tillsammans med Stockholm environment institute och flera skogsföretag. De mest innovativa alternativa lösningarna ska studeras för att minska koldioxidutsläppen från skogsindustrins transporter. Ny teknik, som förarlösa fordon och elektrifiering, biobaserade bränslen och systemutveckling, ska undersökas tillsammans med koldioxidutsläpp, kostnadseffektivitet och leveranssäkerhet. Projektet avslutas i juni 2021. ENERGIGAS NR 3 2019 29