Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Åsa Burman, verksamhets
chef på samverkansplattformen Lighthouse, som fått uppdrag att driva Trafikverkets branschprogram för hållbar sjöfart. 1 Vad innebär det nya branschprogrammet? – Målet är att bidra till en hållbar sjöfart som är säker och konkurrenskraftig, utan negativ klimat- och miljö - påverkan och med god arbetsmiljö. Programmet löper över tio år med en utvärdering i halvtid. Vi har 100 miljoner kronor i finansiering från Trafikverket och ambitionen är att få 50 miljoner kronor till från andra aktörer. Gasbranschen får jättegärna delta och bidra då bränslefrågan är en väldigt viktig fråga för sjöfarten. 2 Finns det några planerade projekt i programmet som berör gasdrivna fartyg? – Vi har precis kommit i gång och inte hunnit så långt ännu. Men det kan mycket väl bli gasrelaterade projekt framöver. LNG-drivna fartyg kommer allt mer, nu även batteridrivna fartyg, och på sikt kanske även ammoniak och vätgas. Det var det inte många som trodde för några år sedan. Hur ska arbetet bedrivas? – Vi vill arbeta fram projektförslag med bred förankring. Förstudier ska kunna leda till fortsatta forsknings- och/ eller innovationsprojekt. Vi vill gärna involvera olika aktörer. Utöver forskning och innovation kommer vi att jobba mycket med samverkan mellan olika branscher och fokusgrupper. Vi vill ju ha ut så mycket som möjligt för pengarna. 3 Jönköpings nya hybridbussar drivs med biogas och el. FOTO: MIKAEL BERGSTRÖM Biogasbussarna rullar in på bred front Biogasbussar blir allt vanligare i kollektivtrafiken. Nyligen upphandlade Västtrafik i Göteborg 140 bussar med biogasdrift. I Jönköping har 32 hybridbussar tagits i trafik och i Gävle får stadstrafiken 40 nya gasbussar nästa år. Västtrafiks rekordstora upphandling omfattar totalt 370 bussar med trafikstart i december 2020. Utöver de 140 biogasbussarna som ska köra på expressbussnätet är 160 elbussar som ska gå i innerstads trafik. Övriga bussar ska köras på andra biobränslen. – Vi har som målsättning att minska koldioxidutsläppen med 90 procent till 2035. Det är tuffa mål och för att lyckas behöver vi en mix av olika bränslen, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik. I dag används biogasbussar i centrala Göteborg. De nya bussarna ska köras i regiontrafiken där de gör mest miljönytta, enligt Västtrafik. – Det blir energieffektivare att köra biogasbussar längre sträckor, utan många stopp, säger Hanna Björk. Hela upphandling togs hem av företaget Transdev. Avtalet är värt 8 miljarder kronor och gäller till och med december 2030. Hybridbussar i Jönköping I Jönköping har 32 nya hybridbussar tagits i trafik. Bussarna drivs med biogas, liksom tidigare LENA LÄNDIN Arlas tankbilar ska gå på egen biogas Omställning. Inom tre år ska 30 procent av Arlas tankbilar drivas med biogas som produceras av kogödsel från de egna gårdarna. Totalt skulle det kunna motsvara 54 miljoner diesel, enligt företaget. Arla har nu börjat arbetet med att sluta det ekologiska kretsloppet på ett antal gårdar i Västergötland. I Vårgårda produceras biogas av bland annat kogödsel och resterna från biogasrötningen används som gödning på markerna. Nyligen togs också en biogasdriven mjölktankbil i drift som tankas utanför mejeriet i Götene. 4 ENERGIGAS NR 3 2019 ledbussar, men har också en kompletterande elmotor. Hybridtekniken minskar utsläppen med ytterligare 15–20 procent från biogasdriften jämfört med tidigare modeller. Dessutom bullrar bussarna mindre, enligt Jönköpings länstrafik. Gasbussar i Gävle Gävle ska få 40 nya gasbussar i stadstrafiken under nästa år. Det är busstillverkaren Solaris i Sverige som skrivit avtal med Vy buss som kört stadstrafiken i Gävle de senaste tio åren. De nya gasbussarna börjar rulla sommaren 2020. Första kvartalet 2022 tas även åtta elbussar som ingår i avtalet i drift. Kogödsel ska rötas till biogas.