Energigas 1
Ledaren Full gas framåt för tunga transporter Sjö
fart. Hårda utsläppskrav har fått många redare att investera i LNG-drivna fartyg. Energigas nr 3 2019 Miljonsatsning ska lyfta svensk biogasmarknad Nu ska den tunga trafiken och sjöfarten bli grönare. I projektet Drive LBG satsas 200 miljoner kronor på produktion, tankstationer och fordon för flytande biogas, LBG. Samtidigt kommer svensk miljöteknik att visas upp över hela landet. SID. 6 ”Gröna affärer får ekonomin att växa” Att försöka övertyga meningsmotståndarna om att klimathotet är ett faktum och att det går att tjäna pengar även i en cirkulär ekonomi, har varit en lång och tålmodig resa för finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Men nu känner han att ett genombrott är på gång. SID. 12 Lilla Donsö ger världen en grönare sjöfart På Donsö i Göteborgs skärgård är det tätt mellan rederierna. Hårda utsläppskrav har fått många av dem att satsa på fartyg med LNG-drift. Rederiet Furetank går i bräschen med sex LNG-tankers hittills, och ytterligare två är på gång. SID. 18 Coola turer med gas i tanken Götene kyltransporter är en av pionjärerna när det gäller gaslastbilar. Om några år ska 50 av företagets kylbilar gå på flytande biogas. SID. 24 Tre frågor till: Åsa Burman, chef för samverkansplattformen Lighthouse. SID. 4 I korthet: Biogasbussarna rullar in på bred front SID. 4 Siemens ska testköra turbiner med biogas SID. 10 Inlandsbanan vill byta till vätgaståg SID. 16 Forskning & utveckling: Träaska kan ge mer biogas i mindre skala SID. 28 Energigas Sverige: ”Alla gillar biogas” SID. 30 Gasens potential lyftes i Båstad SID. 30 Sverige rosas i biodrivmedelsrapport SID. 31 Debatt: Allt att vinna på biogas i tung trafik SID. 32 Synpunkten: Ställ inte förnybara alternativ mot varandra SID. 34 OMSLAGSFOTO: PETER HOELSTAD FOTO: FURETANK Enligt klimatmålen som riksdagen har klubbat igenom ska utsläppen från transportsektorn minska med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Utmaningarna är stora om vi ska nå målet. Samtidigt händer det otroligt mycket spännande nu på klimatoch miljöfronten, inte minst på gasområdet. I det här numret av Energigas lyfter vi fram ett axplock av det som är på gång inom tunga transporter. Bara i år har det öppnat sex nya tankstationer för flytande fordonsgas och minst lika många till kommer att invigas under hösten. Destination Gotlands nya LNG-drivna färja togs i trafik i våras och både Viking Line och Destination Gotland har beställt nya LNGfartyg. Rederierna på Donsö fortsätter att imponera med sin framsynthet inom miljöområdet och flera upphandlingar av busstrafik har valt biogasalternativet. En annan rolig nyhet är att bitarna börjar falla på plats inom projektet Drive LBG som främjar teknikutvecklingen inom flytande biogas. Hittills har Energimyndigheten beslutat om 178 miljoner kronor i stöd till fem produktionsanläggningar, fem tankstationer, två bunkringsstationer för fartyg, tio långfärdsbussar och 159 LBG-lastbilar. Det finns fortfarande chans att söka stöd för merkostnaden vid inköp av LBG-fordon. Ansökningsblankett och mer info om Drive LBG, som Energigas Sverige är värd för, hittar du på www.drivelbg.se. För att få ännu mer fart på utvecklingen borde den miljölastbilspremie som Trafikanalys föreslog i våras införas. Energigas Sverige har även arbetat för att den så kallade elbusspremien borde breddas till att gälla även gasbussar. I stället ser det i skrivande stund ut som att regeringen kommer att baka ihop de två stöden till en kombinerad premie för lastbilar och bussar – som går på el. Märkligt agerande, inte minst när siffrorna från första halvåret 2019 visar att andelen biogas i fordonsgasen nu är uppe i 94 procent – en mycket glädjande nyhet som visar att bryggan mellan fossilt och förnybart fungerar. Följ oss gärna på Energigas ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm www.energigas.se Ansvarig utgivare: Maria Malmkvist Redaktionell kontakt: Christina Watson, 08-692 18 47, christina.watson@energigas.se Redaktör: Lotta Brandt, 0733-920 570, energigas@mediabaren.se Redaktionsråd: Lotta Brandt, Jonas Gustafsson, Lena Ländin, Maria Malmkvist, Fredrik Svensson, Anna Wallentin, Christina Watson Produktion: Mediabaren i Stockholm Annonser: Bengtsson & Sundström Media, 08-10 39 20, energigas@bs-media.se Prenumeration (kostnadsfri) och adressändringar: linda.carstens@energigas.se Kommande nummer 2019: 3/12 ISSN: 1653-5367 Tryck: Exakta print TS-kontrollerad upplaga: 6 200 exemplar Energigas ansvarar ej för insänt, obeställt material. Allt material i Energigas lagras elektroniskt. 341 sociala medier, vi finns bland annat på Facebook, Lin kedin, Youtube och Twitter. 769 MARIA MALMKVIST vd, Energigas Sverige ANDERS MATHIASSON vd, Energigas Sverige ENERGIGAS NR 3 2019 3