Energigas 1
Drive LBG Miljonsatsning ska lyfta En jättesatsni
ng på produktion, tankstationer och lastbilar för flytande biogas, LBG, ska göra tung trafik och sjöfart grönare. Regeringens stöd rullar nu, via Energimyndigheten, in i projekt Drive LBG. – Det här kommer växla upp hela den svenska biogasmarknaden, säger Johan Laurell på Energigas Sverige, ansvarig för projektet som nu kommit igång på allvar. S verige är sedan länge världsledande när det gäller att använda biogas som fordonsbränsle. Nu ska även den tunga trafiken, som är en stor miljöbov, kunna tankas grönare. – Det som är bra med det här projektet är att det innefattar hela kedjan, från produktion av LBG till bilar som kan använda den. Vi slipper fundera över vad som ska komma först, bilar eller tankstationer. I stället för att välja antingen eller, blir det både och, säger Johan Laurell. Under året har han tillsammans med Energimyndigheten, som beviljar det ekonomiska stödet, arbetat med att få de nya investeringarna på plats. Johan Laurell Projekt i olika delar Projektet Drive LBG är indelat i flera delar. En är att ge ekonomiskt stöd till företag som vill satsa på biogasdrivna lastbilar, bussar och fartyg, bygga tankstationer och förvätskningsanläggningar och annat som kan gynna användningen av flytande biogas. – Vi ska bygga upp ett pärlband av infrastruktur så att den som investerar ska kunna tanka i hela Sverige. I dag finns tolv tankstationer med flytande fordonsgas i Sverige, och flera är på gång då många aktörer också har fått statligt stöd från Klimat klivet, dock ej för samma projekt. Med ett ökat antal biogasdrivna lastbilar kommer också efterfrågan på bränslet att öka kraftigt, menar Johan Laurell. Han berättar att hittills har 32 olika företag ansökt och fått pengar till 159 lastbilar. Stödet består av 40 procent av merkost naden för att bilen ska kunna drivas med LBG. – Många av dessa företag gör det av rent affärsmässiga skäl då de märker en ökad efterfrågan på fossilfria transporter från sina kunder. Det förvånade mig lite eftersom jag trodde att det mest skulle vara eldsjälar som ansökte. Att vi konsumenter är beredda att betala för grönare transporter är ju väldigt positivt. Volvos leasingbolag är ett av de företag som fått stöd till 30 lastbilar för att testa en ny affärsidé där åkeriet inte själv behöver äga gaslastbilen. Även 6 ENERGIGAS NR 3 2019 › Göteborg 8 7 Lidköping 11 Västra Götaland Långhult 6 Eskilstuna 3 Linköping 5 Vimmerby 11 Småland/ Blekinge 11 Mönsterås 9 4 Oxelösund 4 Gotland 10 Västerås 2 Biogasinjektion i fartygsbränsle 34miljoner Förvätskningsanläggningar 88miljoner Drive LBG:s klusterkansli 5 miljoner Tankstationer och tankutrustning 24miljoner