Energigas 1
Lilla Donsö ger världen en grönare sjöfart Nya ut
släppskrav har fått flera rederier på lilla Donsö i Göteborgs skärgård att välja LNG-drivna tankfartyg. Rederiet Furetank går i täten och har hittills byggt sex LNGtankers, och två till är på gång. –Målet är att bli hundra procent fossilfria och bara köra på biogas, säger Lars Höglund, vd för Furetank. 18 ENERGIGAS NR 3 2019 D onsö har gått från litet fiskeläge till att vara navet i det svenska rederihjulet. Numera bor här 1 500 människor året runt och ön har ett tiotal rederier. Furetank är ett av dem. Bolaget startades 1955 och har sedan dess transporterat raffinerade oljeprodukter runtom i Europa. – Men inom släkten Höglund har man på ett eller annat sätt sysslat med sjöfart åtminstone sedan sent 1600-tal, säger Lars Höglund. Miljötänket en självklarhet Han är själv uppvuxen på Donsö, och två av hans fyra vuxna barn arbetar i dag i familjeföretaget. För Lars Höglund har det alltid varit självklart att driva det familjeägda bolaget framåt – med miljötänket i fokus. – Jag kan stolt säga att vi äger några av världens mest miljövänliga fartyg. Fast egentligen gillar jag inte ordet miljövänlig, jag föredrar att säga fartyg med minst påverkan på miljön. Man kan knappast påstå att ett fartyg är miljövänligt. Attraktiv arbetsplats Lars Höglund menar att företagets slogan ”Not a giant but a leader” är mer än bara tomma ord. – Jag skulle säga att det är vår själ. Vi har alltid försökt att vara lite bättre än vad lagen säger. Jag är övertygad om att den inställningen har gynnat vår konkurrenskraft. Numera kan vi påpeka miljöaspekten både i marknadsföringen och inför våra kunder. Dessutom innebär miljösatsningen att vi blir en intressant arbetsplats som kan attrahera unga, välutbildade människor med intresse för sjöfart och miljö. I samband med de nya svavelbestämmel