Energigas 1
I korthet Mat till Ica med gaslastbilar Volvo har
levererat sju tunga gaslastbilar till transportbolaget Stay fresh. Last bilarna, som delfinansieras via Drive LBG, tankas med 100 procent biogas och kör nu ut varor från Göteborg till hela Västra Götaland och Värmland på uppdrag av Ica. Nytt kraftvärmeverk Vattenfall har invigt ett nytt gaseldat kraftvärmeverk i stadsdelen Marzahn i östra Berlin. Den högeffektiva anläggningen kommer att leverera el och fjärrvärme i de östra delarna av den tyska huvudstaden. Fossilfria statliga fartyg Sjöfartsverket och Kustbevakningen har fått i uppdrag att se över hur deras båt- och fartygsflottor kan bli fossilfria. Uppdraget är en del i rege ringens arbete med att utveckla håll bara transporter och ska redovisas 31 januari 2021. Satsning på vätgasbussar Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus storsatsar på bränslecellsbussar de närmaste åren. Företaget räknar med att 3 000 vätgasdrivna bussar kommer att vara i trafik 2024 i brittiska städer. Det motsvarar cirka tio procent av stadsbussflottan i Storbritannien, skriver Passenger Transport. Fler tankstationer för gas Antalet tankstationer med flytande fordonsgas (LNG/LBG) för tung trafik fortsätter att öka. 10 15 20 25 5 0 Källa: Energigas Sverige 2017 2018 2019 2020 Kinnekullebanan passerar både Lidköping och Mariestad. FOTO: MARKUS TELLERUP Kinnekullebanan kan få vätgaståg Projekt. Möjligheten att köra vätgasdrivna tåg på Kinnekullebanan utreds i ett nytt projekt i Mariestad. Kommunens test- och demonstrationsplats Electrivillage har fått stöd från Fuel Cell Hydro gen for Europe, för att bidra till en hållbar energiomställning. Projektet ska pågå under ett år och finansieras via EU. 10 ENERGIGAS NR 3 2020 Mariestads kommun driver sedan tidigare flera stora projekt med syfte att ställa om industrin. Bland annat har man byggt en tankstation som drivs av egenproducerad solenergi, startat en logi stikhub för hållbar distribution av varor samt påbörjat arbetet med att bygga en förskola, försörjd av vätgas. Svenska energibolag lockar investerare Svenska energiföretag står högt på önskelistan när utländska investerare vill förvalta sitt kapital. De senaste åren har flera infrastrukturbolag inom gas, el och fjärrvärme köpts upp. men intresset för bolagets infrastruktur är stort bland de investerare som söker långsiktig – Sverige är en trygg marknad som är ekonomiskt och politiskt stabil. Här finns ett förutsägbart regelverk så investerarna riskerar inte några tvära kast, säger Mattias Nordström, energikonsult på Sweco, som arbetar med företagsbesiktning, så kallad due diligence. På gassidan har både Nordion Energi, som äger gasledningar i Västsverige, och Gasnätet Stockholm numera utländska ägare. Göteborg Energis gasnät är fort farande kommunägt, avkastning. – Det ökade intresset för energiföretag i Sverige Mattias Nordström beror bland annat på att vi har tydliga klimatmål. En av de första frågorna som köparna ställer är om det finns en tydlig plan för att uppfylla hållbarhetsmål, berättar han. Kartlägger bolag Konsultföretaget är rådgivare åt båda sidor, vilket innebär att de hjälper både köpare och säljare att kartlägga bolag på energimarknaden. Bland annat undersöks det tekniska skicket på fysiska tillgångar, konkurrenskraft och framtida tillväxtmöjligheter. – För Sverige är det en fördel att biogasen är så etablerad, både tekniskt och politiskt. Det är inte längre någon investerare som ifrågasätter att den marknaden skulle kunna växa, säger han. Swecos företagsanalyser blickar 20–40 år framåt i tiden, vilket är en normal tidshorisont för infrastrukturfonder. – Det här är en bra match för pensionspengar. I dag är det många infrastrukturfonder som förvaltar pensioner och då är energimarknaden en högintressant sektor. LENA LÄNDIN Sverige störst på förnybar fordonsgas Statistik. Svensk fordonsgas är snart helt förnybar. I dag består den svenska fordonsgasen av drygt 95 procent förnybar biogas, visar ny statistik från Statistiska central byrån, SCB. Det placerar Sverige i världstoppen. – Målet i gasbranschens klimatfärdplan är att vi ska ha 100 procent biogas i den komprimerade fordonsgasen år 2023. Redan nu närmar vi oss alltså målet, och det är givetvis mycket glädjande. På det här området är Sverige världsledande, det ser lovande ut inför framtiden, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige. Marknaden för flytande fordonsgas, som bidrar till omställningen av den tunga långväga trafiken, tar nu fart ordentligt i Sverige. Även i den flytande fordonsgasen ökar andelen biogas och är nu uppe i 47,5 procent enligt statistik från SCB.