Energigas 1
Profilen NAMN: CATHERINE LÖFQUIST ÅLDER: 56 ÅR YR
KE: HÅLLBARHETSCHEF PÅ TRANSPORTFÖRETAGET BRING BAKGRUND: DRYGT 20 ÅR PÅ BRING MED FOKUS PÅ MILJÖ- OCH HÅLLBARHETSFRÅGOR. ÄVEN UTBILDAD UNDERSKÖTERSKA FAMILJ: SAMBON STEFAN, VUXNA DOTTERN JOHANNA, NYFÖDDA BARNBARNET THIBO SAMT BLANDRASHUNDEN BARON BOR: HUS I BJÖRKLINGE NORR OM UPPSALA KÖR: ELBILEN RENAULT ZOE PÅ NATTDUKSBORDET: LYSSNAR GÄRNA PÅ LJUDBÖCKER, MEST DECKARE ”Nu vill alla ha gröna transporter” Under två decennier har Catherine Löfquist styrt in transportföretaget Bring på en allt grönare väg. I dag står hållbara leveranser högt på agendan för både företag och privatpersoner, något som gör att hennes arbete rullar på som aldrig förr. – Numera ställer kunderna hårda miljökrav och det finns en betalningsvilja. Det är nytt. Även åkarna har ett större intresse för att köra grönt, konstaterar hon. Text: Lena Ländin Foto: Peter Hoelstad S om hållbarhetschef på ett av Nordens största logistikföretag rattar Catherine Löfquist en avdelning under hårt, men positivt tryck. Sedan förra året har hon och hennes medarbetare haft bråda dagar då intresset för fossilfria transporter i det närmaste exploderat. – Tiden före pandemin var helt sanslös. Greta Thunberg-effekten gjorde att kunderna vaknade. Jag har nog aldrig haft så mycket kundmöten och externa presentationer under hela min karriär, skrattar Catherine Löfquist. Att kunderna numera är beredda att be20 ENERGIGAS NR 3 2020 tala för att få sina varor levererade med så låg klimatpåverkan som möjligt ser hon som en viktig milstolpe för att ytterligare kunna öka företagets miljö satsning. 100 gasdrivna lastbilar I dag har koncernen cirka 2 000 fossilfria transportbilar i olika storlekar. Närmare 100 av dessa är gasdrivna lastbilar varav hälften finns i Sverige och resterande i Norge. Fler är dessutom på väg in, berättar hon. – Biogasen kommer att spela en viktig roll för oss också i framtiden. Vi kan inte ställa om allt på el. Lite längre fram kommer flytande gas att vara viktig för långväga trafik och redan i dag kör vi gaslastbilar på komprimerad gas i lokaldistribution, exempelvis går nästan alla tunga hemtransporter i Stockholm med gasdrift. Samarbete med Ikea Bakgrunden till de många gasbilsleveranserna i Stockholm är ett samarbete mellan Bring och möbeljätten Ikea, som i sitt avtal krävt leveranser med biogasdrift. Varje år skickas cirka 90 000 tunga hemleveranser från e-handelslagret i Arlanda stad norr om Stockholm med hjälp av de gröna gaslastbilarna. Brings första gaslastbil köptes dock in för många år sedan då Jönköpings landsting krävde biogas i tanken, vilket visar kundernas möjlighet att påverka omställningen, menar Catherine Löfquist – Vi gillar när kunderna ställer krav och vi vill att de ska göra det. Då är vi flera som vill göra skillnad, säger hon. Även i södra Sverige kör Bring på biogas. Exempelvis har Malmö kommun under många år levererat skolmaten med hjälp av gasdrivna lastbilar. Brings åkeri i Vårgårda är sedan i höstas 100 procent fossilfritt. Sex av ›