Energigas 1
Energijätten Gasum investerar i hela Norden. Det
statliga finska företaget är i dag Nordens största producent av biogas – och större ska det bli. – Vi är bara i början av vår resa. Målsättningen är att växa ännu mera. Potentialen är väldigt stor för gasen inom industri, sjöfart och transporter, säger företagets vd Johanna Lamminen. Text: Lena Ländin Grafik: Ann-Sofi Marminge Satsning på tankstationer så in i Norden D e senaste sex åren har Gasums expansion gått i rekordfart. Målet är 50 tankstationer för flytande fordonsgas i Norden inom några år och redan nu är ett 30-tal på plats. I dag är gasen en blandning av naturgas och biogas, men andelen förnybar gas ökar hela tiden. I Sverige har statliga ekonomiska stöd som Klimatklivet varit viktiga för den snabba utbyggnadstakten – Ett långsiktigt stöd från politikerna är avgörande för att vi ska kunna investera. Det finns i alla nordiska länder i dag. Alla vet att energisatsningarna måste vara positiva för miljön. Att vi är ett lönsamt företag har också gjort det hela lite enklare, säger Johanna Lamminen. Bristande kunskap Gasum pratar inte gärna om pengar, men klart är att företaget investerar miljardbelopp årligen för att bygga ut den nordiska gasinfrastrukturen. Bakgrunden är att företaget nu märker en ökad efterfrågan på gas och att marknaderna i de nordiska länderna är väldigt lika. Men det har också varit en utmaning att intressera bolagets kunder inom transport, 6 ENERGIGAS NR 3 2020 sjöfart och industri för gasen, trots att den minskar koldioxidutsläppen jämfört med olja. Gasen ger cirka 20 procent lägre utsläpp om den består av naturgas och cirka 90 procent lägre vid biogas användning. – Det har funnits en bristande kunskap hos kunderna. Men nu vill de samma sak som vi. De vill ha förnybar energi och cirkulär ekonomi, och biogasen är det enda bränsle som ger det, säger hon. Även hajpen runt elektrifieringen har varit en utmaning. Gasum har satsat mycket på kommunikation för att nå ut med sitt budskap att gasen är ett klimatsmart alternativ som finns här och nu. – Budskapet som vi har är extremt viktigt. Gastekniken finns och den fungerar bevisligen. Vi erbjuder kostnadseffektiva alternativ till våra kunder så att de kan minska sina utsläpp, summerar hon. Ökat gasintresse Att naturgasen är prismässigt konkurrenskraftig jämfört med olja gör att det finska energibolaget ser ljust på framtiden och fortsätter att investera i gasinfrastruktur. Fokus är framför allt naturgas och biogas i flytande form. Målet är att vara ledande i 17 biogasanläggningar Här produceras biogas främst av avfall från jordbruks- och livsmedelsindustrin. Den förnybara gasen kan ersätta naturgas och därmed minska koldioxidutsläppen. Gasums biogasanläggning i Jordberga utanför Trelleborg är störst i Sverige. 6 LNG-terminaler Här tas flytande naturgas, LNG, emot och transporteras till industrier och tankstationer via tankbil, tankfartyg eller ledning. Gasums LNGterminal i Björneborg var den första i Finland. 1 förvätskningsanläggning I Gasums förvätskningsanläggning i Risavika utanför Stavanger omvandlas naturgas från norska fält i Nordsjön till LNG, för att enklare kunna transporteras till kund. 3 bunkerbåtar Bunkerbåtarna har olika storlek och används för att bunkra fartyg som drivs med LNG. Seagas är det senaste tillskottet och ingick som en del i Gasums affär med Aga tidigare i år. Den har under många år försett fartyget Viking Grace med LNG. Övriga bunkerbåtar är Coralius och Kairo. 2 tankfartyg Tankfartygen transporterar LNG till olika terminaler. Gasums tankfartyg Energice trafikerar i huvudsak Östersjön och de finska terminalerna där. Ytterligare ett tankfartyg finns i företaget, Coral Energy. ›