Energigas 1
I korthet Stororder på gasbussar Busstillverkaren
Solaris har fått en order på 70 gasbussar till lokaltrafiken i Polens huvudstad Warszawa. Leveranserna ska vara avslutade i mitten av nästa år. Bussarna drivs med komprimerad naturgas, CNG. I slutet av 2022 kommer den polska huvudstaden att ha 305 gasbussar respektive 160 elbussar skriver Bussmagasinet. Ny tankstation i Linköping Linköpings första tankstation för både flytande och komprimerad biogas öppnade i slutet av juni. Bakom stationen står Svensk biogas som sedan tidigare har en liknande tankstation i Mjölby. Tankstationen är i Linköping är delfinansi eriad med stöd från Klimatklivet. Grävmaskin på vätgas En grävmaskin som drivs av vätgas har utvecklats av det brittiska före taget JCB. Den 20 ton tunga maskinen har testats i över ett år och är, enligt företaget, den första fungerande prototypen i branchen, skriver Ny teknik. Vafab köper uppgradering Avfallsföretaget Vafabmiljö har beställt en anläggning för uppgradering av biogas till fordonsbränsle. Kontrakt är tecknat med företaget Malmberg och den nya anläggningen är planerad att tas i drift våren 2021. Gasbussarna ökar Antal i Sverige 1000 1500 2000 2500 3000 500 0 2004 2010 Källa: SCB/Trafikanalys 2015 2019 Växter i vägkanten blir biogas Nytt projekt. Gräs och andra växter som klipps i vägkanter ska bli biogas i ett nytt projekt som Trafikverket initierat i Skåne. – Vi har startat ett pilotprojekt för att dra nytta av de rester som blir över när vi klipper våra vägkanter. Vi samlar helt enkelt ihop resterna och gör biogas av dem, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket, till Ekot. Projektet ska pågå under tre år längs mindre, statliga vägar i Trelle borg, Skurup och Svedala. En specialutvecklad slåttermaskin skördar växterna som samlas upp och transporteras till biogasanläggningen i Jordberga. Där omvandlas biomassan till biogas som distribueras till kunder via gasledning. Varje år slåttrar Trafikverket Nytta. Varje år slåttrar Trafikverket 20 000 mil vägkant i hela landet. Ökat tryck på gotländsk biogas 2019: 2 618 Kollektivtrafik. Efterfrågan på biogas har fördubblats på Gotland sedan kollektiv - tra fiken gick över till gasdrift. I den senaste upphandlingen av kollektivtrafik som Region Gotland genomfört ställdes krav på att 70 procent av trafiken skulle gå på biogas. För Biogas Gotland innebär detta att cirka 40 procent av biogasen nu går till bussarna på ön. Totalt har före taget investerat 250 miljoner kronor i gotländsk biogas, men ägaren Magnus Ahlsten säger till P4 Gotland att produktionen skulle kunna vara fem gånger större. – Utbyggnaden går något långsammare än jag hade hoppats på, men det är ett stort kliv som kollektivtrafiken tagit nu. 18 ENERGIGAS NR 3 2020 20 000 mil vägkant över hela landet för att ge fri sikt och bättre säkerhet för trafikanter. Svensk strategi för vätgas tas fram Klar 2021. Sverige ska få en nationell vätgasstrategi. Den ska tas fram inom rege ringens initiativ Fossilfritt Sverige och beräknas vara klar våren 2021. Vätgas har pekats ut som ett ekonomiskt fokusområde för EU att kickstarta Europa efter coronapandemin. – Det är oerhört positivt för både klimatet och vår inhemska industri. Potentialen för att bygga värde inom industri, skapa trygga och säkra energilösningar och nya affärer är enorm, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige. Plan för vätgastransporter i Europa Infrastruktur. Elva europeiska gasinfrastrukturföretag vill se en integrerad infrastruktur för vätgas i Europa till 2040 Nyligen presenterade företagen en gemensam plan för vätgastransporter i Europa. Enligt planen ska ett 680 mil långt gasnät stå klart till 2030 och då koppla samman befintliga vätgas kluster. Till år 2040 ska vätgasnätet ha växt och omfatta 2 300 mil, där 75 procent består av konverterade naturgasledningar som samman kopplats med nybyggda vätgasledningar. Det innebär att Europa då ska ha två gasnätverk, ett för vätgas och ett för biogas. Vätgasnätverket ska kunna användas för storskalig transport över längre sträckor. Läs mer: https://www.swedegas.se/ aktuellt/Hydrogen-backbone