Energigas 1
Infrastruktur får sin flytande naturgas, LNG. Ny
ligen köpte Gasum dessutom Lindes (tidigare Aga) samtliga tankstationer för gas i Norge och Sverige, i köpet ingick också LNG-terminalen i Nynäshamn samt två bunkerbåtar för bunkring av gasdrivna fartyg. Bunkerbåten Seagas förser bland annat fartyget Viking Grace med LNG sedan några år tillbaka. Även om norrmännen ännu inte har samma fokus på biogas är Norge en intressant marknad för Gasum, enligt Johanna Lamminen: – Vi har inte investerat i biogasanläggningar i Norge ännu. Det betyder inte att vi inte vill det. Just nu funderar vi på vilket substrat som skulle vara bäst att använda där. en av Volvos tunga lastbilar för sina varutransporter i Blekinge i ett projekt tillsammans med Gasum. där Gasum nyligen öppnade en tank station, och livsmedelsföretagets ketchupfabrik i Fågel mara i Blekinge. Daniel Kojic, ansvarig för transporterna på Orkla i Sverige, är nöjd efter testperioden och positiv till att Orkla även i framtiden skulle kunna använda gasdrivna lastbilar. – Den här förstudien var väldigt lärorik. Vår chaufför var förvånad över att det gick så snabbt att tanka gas och att bilen gick mycket tystare än en vanlig lastbil. Buller är ett problem för dem med många körtimmar, säger han och fortsätter: – Mest intressant är att vi skulle kunna ta avfallet från våra fabriker och omvandla till fossilfritt fordonsbränsle och på så sätt få till ett kretslopp. Det var en nyhet för mig. Gasum har sedan tidigare ett samarbete med Orkla i Norge. Där levereras gas som används för ångproduktion i deras matfabriker. Norge nästa Medan intresset för biogas är stort i Sverige och Finland är dock Norge fortfarande lite på efterkälken, trots att landet har en lång gastradition genom de många naturgasfälten i Nordsjön. Det är också från Gasums egen anläggning vid norska kusten som företaget bland annat Stora investeringar Startskottet för Gasums expansion i Norden skedde redan 2014 då företaget köpte delar av norska Skangas och bygget av LNG-terminalen i Lysekil startade. Det var också bolagets första satsning utanför Finland. Nästa investering blev Swedish biogas international 2017 där fem svenska biogasanläggningar ingick, bland annat Sveriges största i Jordberga utanför Trelleborg. Ett år senare slutförde Gasum köpet av norska Skangas där även en förvätskningsanläggning för flytande naturgas utanför Stavanger ingick, samt bunkerbåten Coralius, som används för att bunkra gasdrivna fartyg. Det finska energiföretaget kastar också lystna blickar utanför Norden, även om det inte är aktuellt med några större investeringar där i närtid. – Norra Europa är intressant, men vi har fortfarande så mycket att göra här i Norden. Vi har redan ett kontor i Tyskland och det finns ett intresse från Danmark att samarbeta med oss. Självklart kommer gasen vara viktig i Europas omställning när kärnkraftverk ska stängas och kolen och oljan fasas ut. Där finns stora möjligheter för oss. s ENERGIGAS NR 3 2020 9