Energigas 1
Distribution › drivmedel som ökade mest. Som ande
l av den totala flottan står dock gas fortfarande för en mycket liten del: 1,2 procent 2019. Hos Martin & Servera har stöd från det statliga initiativet Klimatklivet varit viktigt för gassatsningen. Företaget har fått totalt 2,5 miljoner kronor för inköp av 20 gaslastbilar. – Det har gjort att vi kommit i gång på ett bra sätt, säger Håkan Ekmyr. Coronapandemin har dock tvingat företaget att senare lägga nya investeringar. – Eftersom vi verkar i restaurangbranschen har vi så klart drabbats hårt av corona, både omsättnings- och resultatmässigt. Eftersom osäkerheten fortfarande är väldigt stor, har vi valt att skjuta på investeringarna under 2020. Gasleveranser på gas Ett annat företag som det senaste året börjat satsa på tunga gasdrivna fordon är Wiklunds med huvudkontor i Järfälla. Företaget har cirka 140 tunga fordon för bland annat bygglogistik och avfallshantering. Sedan flera år levererar Wiklunds även fordonsgas till tankstationer i Stockholmsområdet åt bland annat Eon. Sedan i höstas går vissa av gasleveranserna – på gas. – Önskemål har funnits, men det blev möjligt först med nya regler för transporter av farligt gods, säger kvalitets- och miljöchefen Nina Neuman. Hon berättar att Wiklunds arbetar med en drivmedelsstrategi där biogas är en viktig del. Sedan tidigare går en handfull mindre servicefordon på komprimerad biogas. För drygt ett år sedan köptes även de första tunga fordonen. I dag har Wiklunds fyra tunga lastbilar som går på komprimerad biogas och ytterligare två kranbilar är beställda. Förutom de goda klimat egenskaperna finns flera faktorer som talar för biogas. – Infrastrukturen för gasdrift har förbättrats Fossilfritt i tanken. Biogas är en viktig del i åkeriet Wiklunds drivmedelsstrategi. ”Infrastrukturen för gasdrift har förbättrats avsevärt de senaste åren och i dag är tillgången på biogas mycket god. ” Nina Neuman, kvalitets- och miljöchef, Wiklunds FOTO: WIKLUNDS avsevärt de senaste åren och i dag är tillgången på biogas mycket god. Dessutom produceras den i regionen som vi verkar i, säger Nina Neuman. En positiv nyhet är också att EU nyligen gett Sverige klartecken för fortsatt skattebefrielse på icke grödobaserad biogas. – Transportbranschen präglas av låga marginaler och stora investeringar. Långsiktiga skatter och regler är viktiga för att vi ska våga investera i miljövänliga fordon, säger Nina Neuman. MARIE ALPMAN 28 ENERGIGAS NR 3 2020