Energigas 1
Synpunkten Nya miljölastbilspremien – en bra börj
an U tmaningen att ställa om transportsektorn till förnybara bränslen är stor. I dag är 97 procent av de svenskregistrerade tunga lastbilarna dieseldrivna. Antalet lastbilar som drivs med alternativa bränslen, som el, vätgas, etanol eller fordonsgas är därmed få. Den nya premien för miljölastbilar (och eldrivna arbetsmaskiner) som regeringen nu har infört kan därför spela en viktig roll för att främja övergången till renare bränslen. Fordon som drivs med dessa bränslen är generellt sätt betydligt dyrare i inköp än traditionella dieseldrivna lastbilar. Vår förhoppning är att miljölastbilspremien kan bli ett stöd som ytterligare snabbar på den omställning av transportsektorn som Klimatklivet och Drive LBG redan har påbörjat. Frågan är om det räcker till? ökat budgetanslag, är en förutsättning för att skapa den långsiktighet som behövs för att åkerier ska våga ta steget och välja mer miljöanpassade fordon. Det är också viktigt att ansökningsprocessen blir tydlig och enkel. Krångliga regler och snåriga ansökningskrav kan hämma omställningen i onödan. FREDRIK SVENSSON Ansvarig för vägtransporter och sjöfart på Energigas Sverige Ett syfte med det nya stödet är att skynda på en stors kalig marknadsintroduktion av miljölastbilar. Det är därför viktigt med en generös budget som säkerställer att så många som möjligt kan ta del av stödet. I dagsläget är det bara klart att stödet gäller 2020 ut, med en total budget på 20 miljoner kronor som beräknas räcka till cirka 70 lastbilar. Beslut om eventuell förlängning fattas i kommande budgetpropositioner men enligt budgetpropositionen för 2020 planeras medel för fram till 2023. En sådan förlängning, med Utmaningen är stor även när det gäller att ställa om alla de arbetsmaskiner som rullar på exempelvis byggen, stenbrott och i jordbruksnäringen. Behoven ser olika ut beroende på användningsområde. Vi ställer oss därför mycket frågande till varför regeringen går ensidigt på el som drivmedel för arbetsmaskiner inom ramen för stödet och exkluderar fordonsgas och etanol. Om vi ska nå Sveriges ambitiösa klimatmål måste vi ta hjälp av alla tillgängliga alternativ. Eftersom fordonsgas är ett drivmedel som ger mycket låg påverkan på både miljö och klimat bör även gasdrivna arbetsmaskiner inkluderas i stödet framöver. När vi nu har flera stöd på plats hoppas vi att det blir en självklarhet för åkerier och deras kunder att välja de hållbara transportalternativen. Vi är också övertygade om att allt fler kommer att se de fördelar som det innebär att välja gas som drivmedel, oavsett om det är flytande fordonsgas för långväga tunga transporter eller komprimerad gas för lite kortare regionala transporter. s Annonsera i Energigas Gasdagarna 2021 – välkommen till Falkenberg! Den 26–27 maj 2021 träffas vi äntligen på Falkenberg Strandbad för årets branschhändelse: Gasdagarna. Det väntar två dagar fyllda med ny kunskap, utställning, samtal, nätverkande, fest och kanske bad! För annonsbokning kontakta: Mer info kommer på energigas.se Nyhetsbrev 38 ENERGIGAS NR 3 2020 För senaste nytt om Gasdagarna, Energigas Sverige och andra aktualiteter från gasbranh å åt htb Bengtsson & Sundström Media Telefon: 08-10 39 20 n E-post: energigas@bs-media.se Välkommen att annonsera i Energigas Sveriges tidning Energigas. Som annonsör når du alla med intresse för branschen. Tidningen har en upplaga på 6 000 exemplar och utkommer med fyra nummer per år. nEN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE ÅRGÅNG 77 NR 4 2018 TEMA: INDUSTRI EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE ÅRGÅNG 77 NR 2 2018 Professor Mats Eklund leder den svenska biogasforskningen ”Biogasen är mer än bara ett bränsle” Han ska leda resan mot fossilfrihet Sverige på rätt spår enligt Energimyndighetens nya gd Grönare rosteri med förnybar gasol Rekordstor efterfrågan på biogas TEMA: HÅLLBAR UTVECKLING Svensk miljöteknik på export Grönare stad med ny superanläggning Allt fler vill värma hus med vätgas Nya marknader för gasolen i Europa EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE ÅRGÅNG 77 NR 1 2018 TEMA: GASBILEN Björn Aronsson väntar på genombrott Han vill se mer vätgas i tanken EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE ÅRGÅNG 77 NR 3 2018 Full gas Branschen tror på gott gasbilsår Tung satsning på LNG-lastbilar Flera nya modeller på marknaden TEMA: TRANSPORT Matjätte växlar upp för miljön Grönare tankning för sjöfart i Göteborg Genombrott för flytande fordonsgas mot fossilfria transporter Scanias hållbarhetschef Åsa Pettersson visar vägen