Energigas 1
”Samarbeten är nummer ett. Vi har många olika på
gång i dag med fordonstillverkare, lantbrukare och även på sjöfartssidan. ” › Nordens gröna omställning. Efter investeringarna i tankstationerna för tung trafik väntar även en expansion inom industri och sjöfart. Redan i dag erbjuder Gasum sina kunder att köpa en inblandning av biogas i naturgasen. – Majoriteten av vår gas säljs redan till industrin. Det är en extremt viktig del av vår affärsidé. Vi har även kunder inom sjöfarten som köper biogas, en sektor som också måste anpassa sig till hårdare utsläppskrav. Nya möjligheter Den internationella energiorganisationen IEA förutser en ökning av naturgasanvändningen framöver. Dels som en följd av att kärnkraft, kol och olja ska fasas ut, dels eftersom energianvändningen beräknas öka i världen. Detta ger nya möjligheter för den finska gasjätten. – Infrastrukturen kommer vara densamma när vi byter naturgas mot förnybar gas, som biogas. Det är en stor fördel, säger Johanna Lamminen. Hon tillägger att hon föredrar att kalla gasen för förnybar gas eftersom det också finns möjlighet att producera den från förnybar vätgas. Natur gasen kan också göras klimatneutral genom att lagra koldioxid. Eko i fokus Gasum har i dag cirka 380 anställda. Företaget grundades 1994 och har sina rötter i det finska oljebolaget Neste, som under flera decennier bedrev naturgasverksamhet i Finland i statlig regi. Företagsprofilen har dock förändrats kraftigt de senaste åren. Gasum är numera också den största avfallshanteraren i Johanna Lamminen, vd Gasum Finland med egen produktion av biogas och den största leverantören av förnybart bränsle. – Hela ekosystemet måste ingå i en sådan här verksamhet, konstaterar Gasums vd. I Finland, där biogasen främst används för livsmedelsproduktion, exponerades gasen tidigt genom ett samarbete mellan Gasum och Ikea. Tankstationer med komprimerad biogas för personbilar och lätta lastbilar har byggts utanför flera möbelvaruhus. Detta för att göra biogasen folklig och visa hur matavfall, som till exempel överblivna köttbullar från Ikeas restaurang, kan förvandlas till klimatsmart fordonsbränsle. – Samarbeten är nummer ett. Vi har många olika på gång i dag med fordonstillverkare, lantbrukare och även på sjöfartssidan. Lång erfarenhet av biogas Sverige är en stor marknad för Gasum framöver, mycket tack vare den långa erfarenheten av att producera och använda biogas som fordonsbränsle. Nu närmast planeras byggandet av tre nya biogasanläggningar efter stöd från Klimatklivet. Inom några månader ska även anläggningen vid Stora Ensos pappersbruk i Nymölla utanför Kristianstad stå klar. Där ska flytande biogas produceras av spillvatten. Även samarbetet med fordonstillverkare som Volvo och Scania är en viktig del i energijättens strategi för att lyckas. Gasum räknar med att cirka 15 procent av de tunga lastbilarna i Norden inom de närmaste åren ska kunna drivas med gas. – När leasingkontrakten går ut kan föreSamarbete. I somras testkörde livsmedelsföretaget Orkla tagen byta till gasdrift. De kommer inte gå tillbaka till diesel, säger Johanna Lamminen. Även Volvo bekräftar att intresset för gasdrivna lastbilar är stort. – Ja, och det ökar hela tiden. Det här är en teknik som är ny för många åkare, men vår gasdrivna motor bygger på en beprövad teknik där utvecklingen har skett under många år, säger Volvos informationschef Susanne Frödin. I somras genomförde Gasum, Volvo och livsmedelsföretaget Orkla ett samarbetsprojekt. En gasdriven lastbil skötte dagligen transporterna mellan Orklas lager i Helsingborg, 8 ENERGIGAS NR 3 2020