Energigas 1
Forskning & utveckling Samarbete öppnar för trans
port Flera företag i Västsverige har planer på att fånga in koldioxid. Nu kan Sverige bli först i världen med att skapa en gemensam infrastruktur för att transportera kol dioxiden från de olika anläggningarna till Göteborgs hamn. Projektet har döpts till Cinfracap, som står för Carbon Infrastructure Capture. Det har fokus på själva transporten av koldioxid, från anläggningen där den fångats in till kajen i Göteborgs hamn. Därifrån ska kol dioxiden fraktas med fartyg för slutförvaring. – Industrin vill minska utsläppen. I det här projektet skapar vi ett system som gör att koldioxid inte kommer ut i atmosfären, säger Hans Kreisel, vd på Nordion Energi som driver delar av gasnätet i Västsverige och är ett av företagen i projektet. Att kunna avskilja, transportera och även lagra koldioxid är viktigt också för gasbranschen som nu ställer om till mer hållbar gas. Merparten av vätgasen som i dag används inom industrin framställs av naturgas. Den kommer dock i ökande utsträckning att ersättas av grön vätgas, producerad av biogas eller via elektrolys med förnybar el, och av blå vätgas, som utgår från naturgas och där koldioxiden avskiljs, samlas in och lagas. – För att kunna få ner de klimatpåverkande utsläppen här och nu behöver produktionen av blå vätgas byggas ut. Att fånga in och lagra koldioxiden gör att vi får en klimatneutralt producerad vätgas, säger Hans Kreisel. Gör förstudie I projektet ingår, förutom infrastrukturbolaget Nordion Energi, även Göteborg Energi, drivmedelsbolagen Preem och St1, återvinningsföretaget Renova samt Göteborgs hamn. Jill Söderwall är ansvarig för projektet vid Göteborgs hamn. – Vi vill möjliggöra för många att få koldioxid transporterad för slutlagring någonstans. Vi tänker oss en anläggning som ska kunna användas av alla, inte bara av dem som är med i samarbetet. Det är ett otroligt spännande projekt, säger hon. Energimyndigheten finansierar halva kostnaden för en förstudie, som ska vara klar under första kvartalet 2021. Den har många frågor att försöka besvara. – Vi ska undersöka hur gasen ska transporteras från anläggningarna till hamnen, via rör eller på järnväg, var i hamnområdet mellanlager ska lokaliseras, vilka kajer som kan användas och vad som krävs för att kunna göra det. Vi tittar också på olika affärsmodeller, säger Jill Söderwall. 30 ENERGIGAS NR 3 2020 6 1 1 1 2 5 4 3 2 ”Vi vill möjliggöra för många att få kol dioxid transporterad för slutlagring någonstans. Vi tänker oss en anläggning som ska kunna användas av alla, inte bara av dem som är med i samarbetet. ” Jill Söderwall, ansvarig för projektet vid Göteborgs hamn En hel del kommer att behöva byggas från grunden. Det finns järnväg i närheten, men det kan behövas extra spår. – Vi tror att vi ska kunna hitta mark inne i hamnen för lagringstankar, mottagningsstationer, förvätskningsanläggning och kajer, säger hon. Ännu är det inte klart om koldioxiden ska lagras och transporteras i gas- eller vätskeform. Det är inte heller avgjort om varje företag ska ha en egen lagring och förvätskning eller om den ska vara gemensam. Pilotanläggning i Lysekil Flera svenska företag planerar eller driver utvecklingsprojekt som handlar om att avskilja koldioxid. – Alla som är med i vårt projekt tittar på något sätt på koldioxidinfångning, säger Jill Söderwall. Preem har kommit längst och har redan installerat en pilotanläggning för att testa att samla in koldioxid i raffinaderiet i Lysekil. De leder en delström av rökgaserna som bildas i raffinaderiets vätgasproduktion till anläggningen. Piloten drog i gång i maj och fångar i dag in omkring 3 000 kilogram koldioxid per dag. Karin Lundqvist är projektledare för Preems projekt kring koldioxidavskiljning, där pilotanläggningen ingår. –Det är givande att samverka kring CCS och insamling och transport av koldioxid i stället för att varje företag bygger egen infrastruktur, säger hon. Det kan även leda till en snabbare implementering. Källa. Cinfracap