Energigas 1
I korthet Vinjett Drive LBG bidrar till 230 nya g
asfordon Allt fler åkerier väljer flytande biogas, LBG, för att minska sin klimatpåverkan. Hittills har 230 biogasdrivna last bilar och bussar fått stöd inom projektet Drive LBG. För de företag som vill ställa om finns fortfarande möjlighet att ansöka. Stödet står för 40 procent av merkostnaden för att lastbilen eller bussen ska kunna drivas med flytande biogas. Det innebär cirka 200 000 kronor per fordon. Fram till sista september går det att söka fordonsstöd via Drive LBG. Därefter skickas en samlad ansökan in till Energimyndigheten som finansierar projektet. Bättre arbetsklimat Ett företag som redan fått stöd för att ställa om till biogas är åkeriet Uppdraget i Göteborg. – Genom att gå över till lokalproducerad flytande biogas som drivmedel i våra lastbilar, minskar vi vår och våra kunders klimatpåverkan med mer än 90 procent. Även luft kvaliteten påverkas positivt genom minskade partikelutsläpp, samt att arbetsklimatet med tystare fordon är bättre för våra förare, säger Sylve Törnqvist på åkeriet Uppdraget. Tankstationsnätet för flytande Orangegas satsar i Sverige Det holländska företaget Orangegas har köpt Öresundskrafts fem tankstationer för fordonsgas i Sverige. Företaget tecknar också ett långsiktigt avtal med Öresundskraft om drift- och underhåll av tank stationerna som ligger i Helsingborg och Höganäs. Orangegas driver i dag cirka 130 tankstationer för fordonsgas i norra Europa och har två stationer under byggnation på Öland. I samband med etableringen i Sverige planeras ett nytt svenskt huvudkontor i Helsingborg. Åkeriet Uppdraget i Göteborg är ett av de åkerier som bytt till biogaslastbilar med stöd av Drive LBG. fordonsgas har byggts ut i snabb takt i Sverige och resten av Europa. I dag finns det 25 stationer över hela landet och statistik från SCB visar att försäljningen av flytande fordonsgas femdubblades under 2019. Johan Laurell på Energigas Sverige är projektledare för Drive LBG: – Utvecklingen vi nu ser inom den flytande biogasen kommer att växla upp hela den svenska biogasmarknaden, och hjälpa Sverige att nå målet om fossilfria transporter. Det är jättekul att Drive LBG är med och driver den utvecklingen, säger han. Mer info: drivelbg.se Grönt bioraffinaderi i drift på Sötåsen Vätgas i tanken på ny sopbil Start för nytt bioraffinaderi. FOTO: SOFIE BERTILSSON Anläggningen är en del av Green Valleys, en svensk-dansk satsning på grönt bioraffinaderi i Skagerrak-Kattegattområdet. Projektet pågår under tre år och samordnas av Agroväst. Göteborg. En bränslecellsdriven sopbil som tankas med vätgas är på gång i Göteborg. Företagen Renova och Powercell har fått EU-stöd för att bygga och ta den nya sopbilen i drift. – Vi tror mycket på elektriska sopbilar och just bränsleceller och vätgas har uppenbara fördelar både när det gäller räckvidd och last kapacitet, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova. Över tusen tunga gaslastbilar Antal i Sverige 2019: 1034 1000 750 500 250 0 2004 2010 Källa: SCB/Trafikanalys 2015 2019 Fyrbodal väljer biogas Regiontrafiken i Fyrbodal ska köra på biogas framöver. Västra Götalandsregionen, Västtrafik och Fyrbodals kommunalförbund har tillsammans undertecknat en avsiktsförklaring för att fortsatt satsa på biogas i regionen. Nya hybrider med gasdrift Biltillverkaren Suzuki lanserar två nya elhybrider som kompletteras med gasdrift. Det handlar om de fyrhjulsdrivna suvarna Suzuki Vitara och S-Cross som båda lanseras som gashybrider, skriver Vi bilägare. Priserna för bilarna börjar på 323 900 kronor. Test. En ny demonstrationsanläggning för grön bioraffinering testkörs på Naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda. I raffinaderiet blir grödor till proteinfoder samt sockerråvara som ska användas i gårdens biogasanläggning. Syftet är att visa upp lösningar för effektivt markutnyttjande men också att möta efterfrågan på regionalt producerad energi och foder. Det ska också anordnas visningar för bland annat energibolag, biogasproducenter, växt odlare, foderföretag och mjölk- och nötköttsproducenter. ENERGIGAS NR 3 2020 25