Energigas 1
Distribution Tystare och mer miljövänligt. Restau
rang grossisten Martin & Servera ställer om sina distributionslastbilar från diesel till biogas. I Stockholm gör gasdriften leveranser möjliga även på natten. På biogas i stan även på natten N ärmare 500 lastbilar ser till att Martin & Serveras kunder får sina leveranser av mat och restaurangutrustning. Av de tunga last - bil arna körs 100 i egen regi. Sedan två år tillbaka är strategin att gå över från diesel till förnybara bränslen vid alla nyinköp. – Transporter står för stora utsläpp och vi testar oss fram mot hållbara lösningar. På sikt tror jag på vätgas, men dit är det långt kvar. Under tiden satsar vi på biogas, säger Håkan Ekmyr, transportchef på Martin & Servera logi stik. Parallellt med den egna omställningen skärps kraven även på företagets transportpartners om att köra hållbart. Drivkraften för omställningen kommer inte bara inifrån Martin & Servera. Även ägaren Axel Johnsonkoncernen och kunderna vill se hållbara leveranser, berättar Håkan Ekmyr. – De förväntar sig att vi kör hållbart, på samma sätt som de förväntar sig ekologiska varor i sortimentet. 15 egna gaslastbilar Hittills har 15 egna gaslastbilar köpts in. Av de nya lastbilarna går 10 på komprimerad biogas, övriga på flytande biogas. Flera faktorer styr valet av gasfordon. – Tillgång till tankstationer, hur vårt flöde ser ut och hur långa rutterna är bestämmer om vi går på komprimerad eller flytande gas, säger Håkan Ekmyr. Fördelar med komprimerad biogas är att som annars inte är tillåtet i Stockholm. Transporterna FOTO: MARTIN & SERVERA bilarna är billigare i inköp och har ett enklare tankningsförfarande. Det finns också fler tankstationer för komprimerad gas. Nackdelen är kortare räckvidd. Det har, enligt Håkan Ekmyr, dock mindre betydelse i storstäder där lastbilarna har förhållandevis korta rutter. – I Stockholm går det till exempel bra att köra på komprimerad gas, säger Håkan Ekmyr. Håkan Ekmyr Leveranser nattetid När det gäller miljöfördelar som minskade utsläpp är det ingen skillnad. Liksom att gasbilarna är tystare än motsvarande dieslar. Det gör det möjligt att leverera varor i centrala Stockholm även på natten. Sedan 2016 deltar Martin & Servera i projektet Off Peak som drivs av Stockholms stad för att minska trängseln genom nattliga leveranser. Normalt sett är tung lastbilstrafik förbjuden från tio på kvällen till sex på morgonen. För att få delta i Off Peak krävs tysta, miljövänliga fordon. Förutom biogasdrift har Martin & Serveras Off Peak-bil därför både dämpat golv och dämpad lastbrygga. – Nattleveranserna är otroligt effektiva. Vi hinner mycket mer än på dagen. Problemet är att få med oss kunderna. Alla är inte så pigga på att ta emot varor på natten, säger Håkan Ekmyr. Fler väljer gas Martin & Servera är inte ensamma om att satsa på gas för sina transporter. Mellan 2018 och 2019 ökade antalet tunga gaslastbilar i trafik i Sverige med 12 procent visar siffror från Trafikanalys. Räknat i antal fordon var gas det ENERGIGAS NR 3 2020 27 ›