Energigas 1
Sjöfart Destination Gotlands nya färjor drivs med
flytande naturgas. Resultatet är både lägre utsläpp och bättre arbetsmiljö ombord. Sedan i våras blandas även en mindre del biogas in i tanken. Målet är att biogasen ska produceras på Gotland. F ärjan m/s Gotland gick i slutet av maj sin första tur med passagerare ombord från Visby till Nynäshamn. Precis som systerskeppet m/s Visborg, som togs i drift förra året, går den nya färjan på flytande naturgas, LNG. – Vi har länge haft en vision om klimatneutral färjetrafik. Med de två nya LNG-fartygen minskar vi koldioxidutsläppen med omkring 20 procent, svavelutsläppen med omkring 99 procent samtidigt som kväveoxiderna och partiklarna minskar till mycket låga nivåer, säger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland. Sedan 2015 gäller hårdare utsläppsregler för svavel i Östersjön och på gång är även skärpta krav för kväveutsläpp. Många fördelar Den första LNG-färjan i Östersjön var Viking Grace som sjösattes 2012. Nu har hon alltså sällskap av de båda Gotlandsfärjorna och ytterligare färjor med LNG-drift. LNG har många fördelar, enligt Christer Bruzelius. Förutom de minskade utsläppen är motorerna tystare och renare vilket ger en bättre arbetsmiljö. – Maskinrummen håller sig snygga och rena nya färjor eftersom vi slipper oljeseparatorerna, säger han. En annan stor fördel är att bränslet kan bytas ut mot biogas. Sedan i mitten av maj blandar Destination Gotland den flytande naturgasen med mindre mängder flytande biogas. ENERGIGAS NR 3 2020 13 ›