Energigas 1
Sjöfart › Även Christer Bruzelius hoppas på lokal
producerad biogas och att biogasen generellt ska ta kliv framåt så att produktionen ökar och kommer ner i pris i Sverige. – Prisskillnaden mellan flytande biogas och flytande naturgas är relativt stor i dagsläget och förhoppningen är att en ökad produktion också ska leda till en mer hållbar prisbild, säger han och tillägger att det även finns andra möjligheter att göra färjetrafiken grönare. Dual fueldrift Båda LNG-färjorna har så kallade dual fuelmotorer som innebär att de kan drivas med både LNG och fartygsdiesel. Även om de för det mesta går på LNG har vissa turer i högtrafik fått gå på fartygsdiesel i väntan på att den nya bunkringsstationen i Nynäshamn ska bli helt klar. Tidigare sköttes bunkringen av ett speciellt bunkringsfartyg men i somras öppnade gas företaget Gasum en ny bunkerstation för sjöfart i Nynäshamn. Fartygen ska där kunna bunkra LNG från två tankbilar samtidigt. Bränslet pumpas ombord via en specialbyggd rör brygga som sträcker sig över terminalbyggnaden. jämfört med 2010. Under 2019 uppgick utsläppen till 144 000 ton. Målet är att komma ner till 53 000 ton 2030. De nya LNG-fartygen ska minska koldioxidutsläppen med omkring 30 000 ton koldioxid per år jämfört med fossil diesel enligt Destination Gotland. Förutom att själva bränslet minskar utsläppen har fartygens skrov utformats för att bli så energibesparande som möjligt. En annan åtgärd är att återanvända kylan från LNG- systemet till luftkonditioneringen ombord. Nykomling. Den nya färjan m/s Gotland drivs med flytande naturgas liksom syste rfartyget m/s Visborg. FOTO: DESTINATION GOTLAND Tack vare den nya stationen ska bunkringen gå tillräckligt snabbt för att färjorna ska kunna hålla tidtabellen även när trafiken är som mest intensiv på sommaren. Minskade utsläpp Till 2030 ska Destination Gotland ha minskat de totala koldioxidutsläppen med 70 procent Fler fördelar En kritik mot LNG-drift är att en del av metanet, som är en kraftigare växthusgas än koldioxid, läcker ut och hamnar i atmosfären. Christer Bruzelius menar dock att fördelarna är mycket större. – I alla förbränningsmotorer sker ett visst läckage och detta är något som motortillverkarna är väl medvetna om och jobbar hårt med. Naturgas är ett mycket bättre alternativ än diesel och olja och en naturlig brygga mot nya generationer av fartyg som kanske går på vätgas eller har någon typ av hybriddrift. MARIE ALPMAN www.enertech.se Brännare för de flesta av världens alla bränslen! RME, HVO, bioolja och biogas går precis lika bra som traditionell eldningsolja, LPG eller naturgas. 16 ENERGIGAS NR 3 2020