Bumsen 1
BMW:s motorcyklar försedda med tvåventilade stöts
stångsmotorer, speciellt de från 1960–90-talen, har det senaste decenniet blivit mycket populära att bygga om enligt den gällande hojtrenden, nämligen att konvertera dem till en caféracer. R nineT hann inte mer än komma ut på marknaden förrän BMW i München gav några erkänt duktiga hojbyggare runt om i världen uppdraget att sätta kapen i ett par stycken. En av dem var Ronna Norén och hans version döptes till ”The Stockholm Syndrome”, som vi visade i Bumsen nr 3/14. Nu har han satt kapen i en annan luft-/oljekyld fyrventilad boxer! Reglage och instrument utstrålar inget annat än ren och hög kvalitet. Lägg också märke till det utsökta ”pup up”-tanklocket. R GS TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 onna Norén driver sin firma UCC (Unique Custom Cycles) i Bro några mil väster om huvudstaden. Naturligtvis erbjuder inte BMW i München vem som helst att sätta kapen i en spritt ny motorcykelmodell och dessutom få fria händer med utformning om man inte är en erkänt duktig hojbyggare, vilket Ronna är. – När vi var klara med ”The Stockholm Syndrome” föddes tanken på att testa och bygga om en tidig fyrventilare med Telelever till en caféracer, säger Ronna och fortsätter. – Fick tag på en sliten BMW R 1150 GS och sedan var det bara att köra igång det spännande projektet. Problemet att bygga en caféracer på en BMW-hoj med Telelever är att det aldrig går att få det där låga och tuffa caféracerstuket då Telelevern bygger alldeles för högt, denna triviala tekniska utmaning hade Ronna redan en klar lösning på inne i sitt kreativa huvud. R 1150 GS:n revs ner och Telelevern demonterades en gång för alla på denna hoj. Därefter påbörjades uppbyggnaden till en helt ny hoj, en snygg caféracer med teleskopgaffel skulle det bli! Motorn i dessa fyrventilade hojar är som bekant en bärande del i chassikonstruktionen, till skillnad från de tvåventilade boxermodellerna. När Ronna var framme vid den stora utmaningen i projektet, att konstruera en ny främre ram men även en ny bakre, hade han naturligtvis det då nyligen avslutade R nineT-bygget i bakhuvudet och kunde därmed utnyttja erfarenheterna. Hans långa byggerfarenhet gjorde att han valde en något utvinklad gaffelvinkel på 26,5 ° mot R nineT:s 25,0 °. Med denna relativt raka gaffelvinkel finns det då variationer för framtida byggen. Framtida byggen? Jo, det ligger nämligen till på så vis att Ronna funderar på att i liten skala serietillverka denna prototypram så att även andra kan konvertera sin Teleleverhoj till teleskopd:o. Bakramen är också ombyggd men infästning och stötdämpargeometri är identisk med originalet. Innan monteringen till färdigt bygge kunde påbörjas lackades först alla ramdelar och framgaffeln, som härstammar från en R nineT, i mattsvart. Lackas skulle också motor, växellåda och drivlina, här valde Ronna en trevlig grafitgrå nyans. Tittar man litet extra så ser man att lackarbetet hör hemma i den något ovanliga genren. Visserligen skildes motor från växellåda och låda från drivlina men sedan fick färgsprutan arbeta. Ventilkåporna plockades bort från topparna men det var också allt när det gäller motorn som alltså lackades BUMSEN 3 – 2016 21 Bumsen 3-16.indd 21 16-06-16 23.34.52