Bumsen 1
lande bergsvägar upp till 2 500 m nivå till den m
indre gränsstation Vale. Färden gick vidare till kurorten Bordzjomi i centrala delen av Georgien. Stannade tre dagar i Bordzjomi, dels för att ta del av omgivningarna, dels för att reda ut möjligheten att åka vidare upp genom norra Kaukasus. Passade på att ta bussen upp till staden Bakuriani som ligger på 1 700 meters nivå och som i likhet med Bordzjomi producerar stora mängder mineralvatten från naturliga källor. Besökte den lilla järnvägsstationen där två tåg om dagen stannar och lugnet råder på tågexpeditionen. Vägtaverna utmed motorväg nr 2. Tyvärr kunde inte resan fortsätta upp genom norra Kaukasus in i Ryssland då en bit av en glaciär lossnat på 5 000 meters nivå c:a en mil från gränsövergången och dragit med sig enorma rasmassor som begravt vägen inkl. nio trailrar. Det tog nästan en månad att med 70 st. maskiner öppna upp en tillfällig väg genom bergpasset. Åter till Turkiet Efter dagarna i Gudauri vände jag åter till Turkiet via georgiska hamnstaden Batumi och gränsstationen Sarpi. Följde sedan vägen efter Svarta havet västerut till staden Samsun. Därefter blev det inlandsvägar med motorväg sista delen till Istanbul. Stannade två nätter i semesterorden Silivri belägen vid Marmarasjön väster om Istanbul. Torghandel i Bordzjomi. Badstranden i Chaloos vid Kaspiska. Tågexpeditionen i Bakuriani. Återresan till Sverige gick genom Bulgarien – Serbien – Kroatien - Slovenien – Österrike – Polen – Tyskland med totalt sju övernattningar, varav två nätter på mitt stamställe i Abersee, Österrike. Tog färjan från Sassnitz till Trelleborg där jag bodde över. Stannade två nätter i Malmö för att kunna få service av hojen. Anlände hem till Nyköping måndagen den 9:e juni kl. 18.30 efter en 44 dygns fantastisk resa genom 15 länder med en total sträcka på 1 500 mil. Familjens två döttrar hanterade engelskan på ett utmärkt sätt. Iransk MC polis. BUMSEN 3 – 2016 43 Bumsen 3-16.indd 43 16-06-16 23.36.48