Bumsen 1
Varför vidareutbilda sig? ”Varför skall jag gå fö
rarutbildning? Jag har ju kört MC i 25 år!” Detta får vi som ”Knix-ambassadörer” höra ibland. ”Jag vågar inte köra på bana! Alla kör så fort där!”, är också något vi får höra. Men har du en gång provat så inser du hur nyttig och rolig förarutbildning är. TEXT & FOTO STEFAN HENNING ML 2660660 FOTO KLAS ARVIDSSON ML 2680768 BO NORDÉN ML 2681510 N är jag deltog på min första Knixkurs på gocartbana hade jag haft MC-körkort i cirka 30 år. Jag hade kört på asfaltsvägar, grusvägar, crossbana och i endurospår. Hade även gått några avrostningskurser. Ändå var det en omtumlade upplevelse. Jag hade ingen aning om att det var så mycket jag inte kunde och så mycket jag kunde utveckla. Dessutom var det oförskämt roligt! På hemresan från första kursen kände jag hur mycket mer medveten jag var om vad jag egentligen gjorde när jag körde MC. Den upplevelsen gjorde att jag fortsatte gå kurser, både Knix och storbanekurser. Jag kände hur jag successivt fick bättre kontroll över vad jag gör när jag kör, varför jag gör det och hur jag på ett annat sätt började analysera riskerna i varje situation. Under några år gick jag som instruktörsaspirant på avrostnings- och knixkurser, sommaren 2011 examinerades jag som Grundinstruktör (GI) av SMC. I D10 håller vi både avrostningskurser och Knixkurser. Knixkurserna arrangerar vi i samarbete med SMC Västra Götaland. Instruktörerna som är med i BMW-klubben deltar också på SMC:s olika kursarrangemang. Tillsammans med SMC Västra Götaland har vi byggt upp en bra bas av grundinstruktörer som instruerar på avrostningsövningar och GK Knix för både BMW-klubben och SMC. Dessutom har vi några medlemmar som är avancerade instruktörer (AI) och instruerar på SMC:s storbanekurser. Avrostningskurser kan jämföras med körning i verklig trafik i stadsmiljö upp till 50 km/ tim. Här ingår många balansoch bromsövningar i lägre farter och trånga utrymmen. Kurserna körs på en större, öppen yta med hjälp av koner. Knixkurserna kan jämföras med körning på mindre, kurviga landsvägar i 50-70 km/ tim. De körs på gocartbana. Storbanekurserna körs på tävlingsbanor för bil och MC. De kan jämföras med snabb körning i 70-120 km/tim på svenska landsvägar och motorvägar. Kursen börjar med att deltagaren tillsammans med en instruktör besiktigar sin motorcykel så att den är i trafiksäkert skick inför kursen. Besiktningen ökar även medvetenheten hos föraren om att det är viktig att ha ordning på sin motorcykel. Sedan följer själva kursen. Upplägget på Knix- och storbanekurserna är 15 min teoretisk genomgång av nästa övning, 15 min övning genom körning, 15 min utvärdering och diskussion samt 15 min paus. Tidsintervallet kan på vissa kurser vara 20 min. Så rullar kurserna på hela dagen med en paus för lunch. Knixkurserna körs på gocartbana och följer samma utbildningsplan och steg som SMC:s kurser på storbana. De fyra stegen är: 1. motorcykeln, 2. spårval, 3. människan samt 4. individuell coachning. Detta steg kör vi i D10 inte på Knix. Upplägget är att man börjar med steg 1. När man känner att man är redo att gå vidare, anmäler man sig till steg 2 på nästa kurs, sedan steg 3 o s v. Minst en kursdag per steg. Målsättningen med kurserna är att: • få större kunskaper som gör det roligare och säkrare att köra motorcykel, • lära känna motorcykeln bättre, • öka förmågan att hantera motorcykeln i trafikmiljö samt • bli mer medveten om riskerna med att köra motorcykel. Innehållet i de olika stegen. 1. Motorcykeln. Vi lär oss hur reglagen påverkar motorcykeln. Vi börjar med bromsövning till stillastående första övningspasset. Man kan öva med alla sorters MC. Eleven följer instruktören. Gruppen redo för övning. 36 BUMSEN 3 – 2016 Bumsen 3-16.indd 36 16-06-16 23.36.05