Bumsen 1
Formaliteter och tips för resa med motorcykel i I
ran 1. Allmänt Efter att ha rest med motorcykel i Iran maj 2014 har jag sammanställt de förberedelser som krävs för inresa och vistelse i landet. Som alltid är formaliteter färskvara och kan förändras över tid. Min förhoppning är att denna sammanställning skall vara till hjälp för andra hojåkare som planerar en resa till Iran. 2. Dokument 2.1. Pass Kontrollera att passet har en giltighet på minst 6 månader för aktuell reseperiod innan det sänds in till Iranska ambassaden tillsammans med visumansökan. 2.2. Visum För att utfärdande av visum skall gå så smidigt som möjligt rekommenderar jag följande procedur: • planera resrutten i detalj med etapper och platser för hotellövernattningar, • kontakta en specialiserad reseagent i Sverige som i sin tur kontaktar sin iranska samarbetspartner för bokning av hotell samt ansökan av inbjudan för erhållande av s.k. ”Invitation Letter”, Not 1 Jag använde Kon-Tiki Resor som fixade bokningar och inbjudan på ett bra sätt. Not 2 Räkna med en handläggningstid på 4 veckor från beställning av hotellpaket tills inbjudan är utfärdad. • när inbjudan är mottagen är det dags att besöka Irans ambassad på Lidingö i Stockholm. Fyll i och ladda ner ansökan för turistvisum från ambassadens hemsida samt ta med övriga dokument, inbjudan, pass, foton, etc. som krävs, se ambassadens hemsida. Not 3 Lägg till extra dagar för visumets giltighet, ifall något händer som fördröjer utresa. Not 4 Räkna med en handläggningstid på 2 veckor från besök tills visum är utfärdat. 2.3. Nationellt körkort 2.4. Internationellt körkort enligt 1949 konvention Beställs t.ex. från Motormännen körkortsavdelningen (SMC-medlemmar betalar en rabatterad avgift) 2.5. ”Carnet de Passages” För tillfälliga besök i Iran krävs tullhandlingen ”Carnet de Passages” som Motormännen kan utfärda. Denna gäller så länge föraren har giltigt visum, eller högst tre månader (SMC-medlemmar betalar en rabatterad avgift). För utfärdande av Carnet gällande Iran krävs en pengadeposition motsvarande 100 % av fordonets värde som säkerhet hos Motormännen. Pengarna återbetalas när fordonet är tillbaka i Sverige efter resan och tullhandlingen återlämnats till Motormännen. Se vidare information: https://www.motormannen. se/resan/bila-i-resten-av-varlden/carnet-de-passages/ 2.6. Registreringsbevis på motorcykel i originalutförande 2.7. ”Green Card” Beställs från försäkringsbolaget för din motorcykel. Kontrollera att Iran omfattas i din försäkring. 2.8. ”Certification of Travel Insurance” Beställs från försäkringsbolaget för din hemförsäkring/ reseförsäkring. 2.9. Övriga dokument som kan vara bra att ha med • ”Drug certificate” (vid införande av mediciner för personligt bruk) samt • “Certificate of Vaccination or Prophylaxis”. 3. Gränsövergång Turkiet – Iran Det finns 3 st. gränsövergångar mellan Turkiet – Iran (från norr till söder): • Bazargan ligger 35 km från Doğubeyazıt och är hårt frekventerad av lastbilar. Är öppen 24 tim/dygn, • Kapıköy/Razi ligger 100 km från Van och är öppen dagtid 08.00 - 18.00 för bilar och minibussar. Kan vara stängd flera dagar i samband med Iranska helgdagar samt • Sero ligger 240 km från staden Van och är öppen för alla fordonstyper mellan kl. 08.00 – 24.00. Åkte in via Kapıköy/Razi och åter till Turkiet via Sero. Båda gränsövergångarana fungerar bra (om än litet rörigt för oss nordbor) och tar c:a 1 1⁄2 timme gräns – gräns. Bazargan bör undvikas då den har ett rykte av att vara krånglig och korrupt på den Iranska sidan. Det är även svårt att få tag i hotellrum i staden Doğubeyazıt. 4. Att köra motorcykel i Iran De människor jag träffade under min resa var mycket hjälpsamma och gästfria. Kände mig aldrig hotad eller illa behandlad någon gång. Vägarna är av varierande standard varav de större vägarana har bra beläggning. Man får se upp med farthinder, s.k. ”speed bumps”, som kan vara ganska elaka. Trafikkulturen är annorlunda mot vad vi är vana med, det finns en stor nyfikenhet när en stor motorcykel från Europa dyker upp. Motorcyklar betalar ingen motorvägsavgift i Iran. Stanna dock vid kontrollstationerna och hälsa på kontrollanten så får du ett leende tillbaka. Polis och militär besvärar inte turister på motorcykel i onödan. Sakta ner farten vid de återkommande ”checkpoints” som polis och militär har och etablera ögonkontakt. Stanna direkt om polis och militär ger tecken om detta. Navigationen sköttes med papperskarta och GPS-kartdatabas kompatibel med Garmin Zumo GPS. Kartdatabasen går att köpa av MemNav http:// www.memnav.com/w/ har övergångar mellan regionerna och på landsbygden inom en region som ställer till problem vid ruttplanering. Den fungerar dock oklanderligt och var till ovärderlig hjälp vid navigation i städerna. Nils-Gunnar Tordegård ML 2660050 Hej Redaktionen! Sitter och skannar in gamla negativ i väntan på torr asfalt. Hittade ett härligt kort från 50-talet, med min då blivande hustru, under en semesterresa på Lambrettan. Kul att jämföra med dagens vatten/vindtäta kläder och supereffektiva packmöjligheter. Den ”äkta mattan” inköptes under resan på en auktion. Den rullades ut varje kväll på tältgolvet – till övriga campares stora häpnad. Observera också dåtidens ”iPod”, den nya transistorradion. Härliga tider! Vänliga hälsningar Tor Johansson ML 2653615 44 BUMSEN 3 – 2016 Bumsen 3-16.indd 44 16-06-16 23.36.52