Dagens Transport & Logistik 1
skrivit på Helsingborgsdeklarationen, en gemensam
kraftsatsning med aktörer från regionens alla delar av logistikkedjan som gemensamt ska accelerera den gröna omställningen mot en klimatneutral produktion inom logistiksektorn till 2030. Helsingborgs Hamn har även skrivit på det skånska elektrifieringslöftet, ett nationellt regeringsinitiativ där totalt 17 regioner i Sverige lämnat löften om att gemensamt finna förutsättningar för en hållbarare tillväxt genom samarbete, kunskapsutbyte och konkreta projekt. - För att på bästa sätt nå både våra och Sveriges övergripande hållbarhetsmål krävs att vi samarbetar över gränserna. Det är därför vi investerar och är delaktiga i olika initiativ. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter som vi lärt oss under resan mot Nordens modernaste hamn och tar gärna lärdom av hur andra arbetar mot en hållbarare logistiksektor, säger Bart Steijaert vd på Helsingborgs Hamn. Ekonomin bakom elektriska arbetsfordon Över livslängden på ett arbetsfordon blir det både billigare drift, mer miljövänligt och ger en bättre arbetsmiljö med elektriska arbetsfordon. Beräkningar efter att ha haft el-dragbilar i drift i mer än ett år i Helsingborgs Hamn visar en ekonomisk besparing på mer än 10 procent per år gentemot traditionella dragbilar som hamnen driver med HVO 100 bio-diesel, detta trots att södra Sverige sett de högsta elpriserna någonsin under det senaste året. Om nuvarande beräkningar vidhåller visar de en total besparing av investeringen i el-dragbilar på nästan 20 procent under fordonets livslängd. - Det är med dessa positiva siffror från våra hållbarhetsinvesteringar som vi nu även har köpt in Sveriges första helt elektriska reachstacker från Kalmar som levereras till hamnen i slutet av 2022, berättar Bart. Helsingborgs Hamn satsar på hållbarhet i alla led - effektivare flöden, nöjdare kunder, minskad miljöpåverkan, bättre arbetsmiljö och ekonomiskt hållbara investeringar för framtiden. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 Fortsatt nedåt för e-handeln i juni och juli Svensk Handels E-handelsindikator för juni och juli månad visar att e-handelns omsättning minskar med 20 respektive 11 procent jämfört med samma månader föregående år. Omsättningen har backat hela året men juni månads utveckling är den hittills sämsta under året. . Från januari till och med juli har omsättningen minskat med 14 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och med 16 procent när även e-handeln från utländska aktörer inkluderas. - E-handelns omsättning fortsätter ner från höga nivåer. Att pandemirestriktionerna är avvecklade fortsätter förstås att spela roll för e-handeln när vi jämför med föregående års försäljning. Men nu adderas även effekterna av att hushållen håller hårdare i plånboken när inflationen är rekordhög och räntorna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel. Omsättningsminskningen jämfört med de senaste åren fortsätter att drivas dels av att en något lägre andel i befolkningen som e-handlar, 66 procent i juni jämfört med 69 procent året innan och 64 procent i juli jämfört med 66 procent året innan, men framförallt förklaras minskningen av att de genomsnittliga köpbeloppen per konsument minskar. I juni var minskningen cirka 20 procent och i juli cirka 10 procent jämfört med fjolårsmånaderna. - E-handeln från utlandet viker kraftigt ner i framför allt juli, då det endast handlades för ca en halv miljard kronor. Till och med juli i år har e-handeln från utlandet omsatt nästan 3 miljarder kronor mindre än motsvarande period 2021. Det osäkra omvärldsläget, högre fraktkostnader, en svag kronkurs, inflation och svagare konjunktur är faktorer som bidrar till detta, säger Johan Davidson. n 15