Dagens Transport & Logistik 1
Trenden går mot alltmer snabbladdning, allt fler
vill helt enkelt kunna ladda sina fordonsbatterier snabbare när de befinner sig ute på vägarna. vi nu också få till en storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur. Här är det viktigt med bra samarbeten mellan laddoperatörer, kommuner och elnätsföretag, liksom att lagstiftningen möjliggör en snabbare utbyggnad av elnäten, säger Åsa Pettersson vd för Energiföretagen Sverige. Förstudie om laddinfrastruktur för kommersiella fordon En utmaning i arbetet med att bygga upp en välfungerande laddinfrastruktur för elfordon är att tillståndsprocessen i dagsläget tar alltför lång tid. Elektrifieringen av kommersiella transporter börjar också ta fart och enligt BIL Swedens färdplan för tunga transporter kan varannan ny lastbil år 2030 vara elektrisk Våren 2022 inledde Power Circle, Novoleap och Chalmers en förstudie om laddinfrastruktur för kommersiella fordon. Målet är att ta reda på vilka barriärer som finns och vilka åtgärder som behövs för att kunna implementera en laddinfrastruktur som kan delas av flera olika transportbolag, för att därmed öka nyttjandegraden och sänka kostnaderna för laddning. Dessutom pågår det branschöverskridande forsknings- och samverkansprojektet ”Ett elsystem för elfordon”, som ska bana väg för samspelet mellan elsystemet och den storskaliga elektrifieringen av vägfordonsflottan på lokal, regional och nationell nivå. Projektet leds av Energiforsk och är ett omfattande projekt i nära samverkan mellan ett tjugotal företag och organisationer, teknikleverantörer och regioner som pågår till 2023. n FAST AND FRIENDLY PORT WWW.PORTOFHANKO.FI DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 31