Dagens Transport & Logistik 1
ring från i första hand kommuner och regioner. I
södra Stockholm vill Trafikverket bygga Tvärförbindelse Södertörn, en ny väg med gång- och cykelbana från E4/E20 vid Kungens kurva till väg 73 vid Haninge centrum, då länsväg 259 länge har varit en av länets mest olycksdrabbade sträckor. Trafikverket hade planerat för 4,5 miljarder kronor, men regeringen beslutade att öka beloppet till 13,3 miljarder kronor för att påskynda projektet. – Att Tvärförbindelsen i förslaget är fullt finansierad är ett efterlängtat besked för Huddingebor. En seger för alla oss som kämpat för att invånare och företag på södra länshalvan ska få en rimlig trafiksituation, sa Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge till Sveriges Radio efter beskedet. Satsningar på sjöfart Planeringen slår fast att bygget av Sveriges första permanenta elväg på sträckan Hallsberg-Örebro ska fullföljas och vara i drift kring årsskiftet 2025-2026 för en beräknad totalkostnad på mellan 500 och 600 miljoner kronor. Sjöfartsverket tilldelas 3,4 miljarder kronor under planperioden för nyanskaffning av två nya isbrytare då delar av isbrytarflottan bedöms Hjulstabron byggs om för 400 miljoner kronor för att underlätta överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart. vara ålderstigen. För att möta efterfrågan på malm och den kapacitetsbrist som finns i Narviks hamn har Luleå hamn fått klartecken för byggstart 2022-2024 för att öka kapaciteten i farleden. E4 förbifart Skellefteå får ökade medel med 958 miljoner kronor och Hjulstabron byggs om för 400 miljoner kronor för att underlätta överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart. – Äntligen, det här har vi kämpat länge för. Det innebär att vi kommer kunna ta in längre fartyg till Mälarhamnar, till Västerås och Köping. Det är ett rejält kapacitettillskott för våra kunder, och gör att vi kan avlasta väg- och järnvägssystemet, förklarade Carola Alzén, VD på Mälarhamnar. I den nationella planen finns över 100 investeringar och åtgärder som rör det svenska järnvägssystemet, bland annat investeringar i fjärrstyrning av järnväg, kraftförsörjning, ett nationellt tågledningssystem, ny optoanläggning för ökad kapacitet i kommunikationsnät och ny teletransmissionsanläggning. Regeringen påpekar att de ser allvarligt på kostnadsutvecklingen för införandet av det nya järnvägssignalsystemet ERTMS, som Trafikverket ser som den á Processen för nationell infrastrukturplan som bland annat innehåller inriktningsplanering, infrastrukturproposition och åtgärdsplanering. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 47