Dagens Transport & Logistik 1
N u är de nya generationernas exoskelett lätta, b
yggda i kolfiber och har energieffektivitet som varar en hel arbetsdag. Trots all robotisering inom logistiken så finns det miljöer där mänsklig hantering fortfarande är nödvändig. Bagagehanteringen på flygplatser är ett exempel på en arbetsplats med tunga lyft i trånga miljöer. Stuttgarts flygplats är den första i Europa att använda exoskelett för att avlasta bagagepersonalens ryggar och ben och försäkra bagagehanterarnas långsiktiga hälsa. Under säsongerna då vinterdäck ska på och av är det ett tungt jobb att montera och lyfta däck. Med exoskelett avlastas de tunga lyften vilket mekanikerna vid BMW i Darmstadt i Tyskland vittnar om. Och på DB Schenkers logistikcenter i Magdeburg testas nu aktiva exoskelett för att underlätta i det dagliga arbetet på lagret. Aktiva exoskelett från German Bionic testats också vid lagret på Dachsers logistikcenter i Magdeburg. Målet var att samla in empiriska data under verkliga förhållanden och för att få feedback från medarbetarna. – De positiva effekterna av exoskeletten är tydliga. Våra medarbetare gynnas av direkt avlastning vid hantering av tyngre laster. Det har också långsiktiga fördelar, eftersom exoskeletten förhindrar överansträngning och olyckor. En annan aspekt av skeletten är användarvänligheten, som gör att testpersonerna tar sig an dem på nolltid, säger Stephan Heinemann, Contract Logistics Manager på Dachsers logistikcenter i Magdeburg. Bidrar med extra kraft Exemplen är många där exoskelett tagits i bruk för att förstärka mänsklig muskelkraft. Det finns aktiva skelett där elmotorer står för kraften och det finns passiva som utnyttjar kroppen ergonomi för att utjämna DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 Teknikerna på BMW i Darmstadt i Tyskland vid däcksmontering. FOTO: GERMAN BIONIC På DB Schenkers logistikcenter i Magdeburg testas nu aktiva exoskelett. FOTO: GERMAN BIONIC belastningar. Amerikanska armén och General Electric utvecklade på 1960-talet exoskelettet Hardiman som var en dräkt driven av hydraulik och elektricitet och som kunde lyfta 340 kilo. Dagens exoskelett förvandlar kanske inte användaren till en ”superman”, men hjälper till, ungefär som en elcykel som bidrar med extra kraft i uppförsbackarna. Förutom själva lyftkraften på är dagens moderna exoskelettsystem utrustade med AI som via detektorer avslöjar och varnar när någon riskerar arbetsskador på grund av felaktig hållning eller felaktig lyftteknik. – AI är grunden för den pågående utvecklingen av exoskeletteknologi och framtiden för mänsklig muskelförstärkning, säger Norma Steller, chef för IoT på German Bionic. Tekniken utvecklas Så länge mänsklig muskelkraft krävs kommer exoskelettsystem att hitta nya tillämpningsområden. Alla tunga repetitiva och stillasittande arbeten tär på den mänskliga kroppen och skapar hälsoproblem på sikt. Allt eftersom tekniken utvecklas med lättare och smidigare skelett kommer användningen av det som tidigare var science fiction bli vardag i många sammanhang. n 41