Dagens Transport & Logistik 1
INFRAPLANEN 2022-2033 Flera objekt längs Sveriges
tyngst trafikerade järnväg, Malmbanan, tillförs extra medel i den nationella planen. Flera järnvägsprojekt i norr tidigareläggs Enligt Sweco kommer Nya Ostkustbanan skapa minst 2100 nya jobb till enbart Sundsvallsregionen. á enskilt största och viktigaste satsningen på järnvägssidan, och väljer att mer än halvera budgeten jämfört med vad myndigheten har begärt. 15,4 miljarder kronor fördelas till utbyggnaden av ERTMS i bland annat Malmö, Hallsberg, Stockholm och Malmbanan. Ett viktigt, men inte överraskande besked, är att regeringen fullföljer satsningen på nya stambanor för att avlasta Västra- och Södra stambanan och skapa förutsättningar för 48 arbetsmarknadsförstoring. I planen ingår etapperna Ostlänken, den sex mil långa dubbelspåriga järnvägen Göteborg-Borås, Hässleholm-Lund samt planläggning för kvarstående etapper på de centrala systemdelarna mellan Linköping och Borås respektive Hässleholm via Jönköping till ett belopp av 104 miljarder kronor. – Ett positivt besked som innebär att vi fortsätter enligt tidigare planering där vi jobbar för byggstart mellan 2025 och 2027, säger Sara Distner, projektchef vid Trafikverket för sträckan Göteborg-Borås med station i Mölndal, Landvetter flygplats och Borås. Trafikverket avslutar just nu en lokaliseringsutredning med rangordnade korridorer för sträckan Göteborg-Borås och ska därefter skicka utredningen till regeringen för tillåtlighetsprövning. – Under hösten ska regeringen besluta vilken korridor som är mest lämplig. Parallellt med detta påbörjar vi järnvägsplanen där vi utreder den exakta planeringen. Först ut är delen Almedal-Mölndal, och näst på tur blir delen inom Borås kommun. Positivt besked till Nya Ostkustbanan För alla som väntar på Nya Ostkustbanan kom den nationella planen med glädjande besked. Till skillnad från Trafikverket, som föreslog fyra miljarder kronor mindre än utfallet och minst sju års försening av dubbelspårsutbyggnaden, beslutade regeringen för att fortsätta enligt den ursprungliga planen med sträckan mellan Gävle och Kringlan. Regeringen satsar nästan 10 miljarder kronor, cirka 7,5 miljarder kronor mer än vad DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022