Dagens Transport & Logistik 1
Trafikverket föreslog, på att bygga ytterligare t
vå järnvägsspår på Nya Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. – Nu påskyndar vi satsningen på fyrspår mellan Stockholm-Uppsala. Jag tror att Uppsalaborna är trötta på tåg som inte går i tid och det här kommer ge en bättre vardag för alla som pendlar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth. Flera järnvägsprojekt i norra Sverige tidigareläggs, bland annat intensifieras utbyggnaden av Dåva-Skellefteå på Norrbotniabanan och flera objekt på Malmbanan. Medlen utökas även betydligt för dubbelspår Maria-Helsingborg C, Västra stambanan Laxå-Alingsås och Sydostlänken som länkar samman Älmhult och Blekinge kustbana. – Vi har noterat att projektet har fått mer pengar, men i dagsläget kan och vill jag inte uttala mig om vad det innebär för projektet. Vi är inte färdiga med analysen om vad detta innebär rent konkret, förklarar Chris Thórisson, projektledare för Sydostlänken på Trafikverket. – Projektet fortsätter i full fart för att ge största möjliga samhällsnytta. Just nu arbetar vi med att ta fram en järnvägsplan för ny järnväg mellan Olofström och Blekinge kustbana. Berörda kommuner och länsstyrelsen har inkommit med sina ställningstaganden vad gäller val av lokalisering av den nya järnvägen, och vi ska nu framöver fatta beslut om vilken korridor som vi anser är mest lämplig. – Därefter kommer vi ta fram tekniska detaljkrav på hur järnvägen ska se ut. Regional kritik Jämfört med Trafikverkets plan har regeringen tillfört ekonomiska medel till helt nya järnvägsobjekt, som Kust-till-kustbanan dubbelDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 Idén med infraplanen är att styra över transporter från väg till j ärnväg i största möjliga mån. Bilden visar den omfattande järnvägsanläggningen i anslutning till Skandiahamnen i Göteborg. FOTO: JOHN HARDWICK spår Växjö-Räppe och kapacitetshöjande åtgärder på Mittbanan Östersund-Storlien. Regeringens fördelning av resurserna till järnvägen har även mötts av kritik. Region Skånes regionråd Anna Jähnke (M) anser att Skåne är förfördelat, i Norrbotten är näringslivet kritisk till avsaknad av finansiering för dubbelspår Luleå-Boden, och Markus Ottemark, näringspolitisk expert inom infrastrukturfrågor hos Västsvenska Handelskammaren, anser att det saknas tydliga åtgärder mot kapacitetsbrist på järnvägssträckan mellan Göteborg och Alingsås. – Det är närmast obegripligt att regeringen låter bli att åtgärda den enskilt största flaskhalsen i det svenska järnvägsnätet, Göteborg-Alingsås. Det är den enda dubbelspåriga järnvägssträckan i landet med kapacitetsbegränsningar mätt över hela dygnet. Det drabbar resenärer lokalt, regionalt samt nationellt mellan Stockholm och Göteborg. Inte minst drabbas industriföretag i Mälardalen och Norrland vars gods ska till och från Göteborgs hamn, säger Markus Ottemark till Infrastrukturnyheter.se. Pär-Erik Westin, strategisk planerare vid Trafikverket och projektledare för den strategiska planen. Bland Sveriges riksdagspartier råder idag oenighet kring flera av de järnvägsprojekt som regeringen har satsat på, bland annat nya stambanor, och vid ett regeringsskifte den 11 september kan den långsiktiga satsningen på järnvägen förändras. – Det är vanligt att en regering vill sätta sin prägel på transport politiken genom att lägga en infrastrukturproposition till riksdagen. Önskas andra prioriteringar och förändrade ekonomiska ramar kan de besluta om en ny nationell plan. Det återstår att se om det blir några förändringar, säger Pär-Erik Westin, strategisk planerare vid Trafikverket. n 49