Dagens Transport & Logistik 1
INFRAPLANEN 2022-2033 Stora satsningar sker på Ro
slagsbanan i Stockholm som ska förlängas ner till Centralen. FOTO: JOHN HARDWICK Regeringen fullföljer satsningen på nya stambanor för att avlasta Västra- och Södra stambanan och skapa förutsättningar för arbetsmarknadsförstoring. FOTO: JOHN HARDWICK "Vi gör massiva investeringar i U nder flera pressträffar i juni presenterade Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth den nya nationella planen för Sveriges transportinfrastruktur under perioden 2022-2033. Syftet med investeringen är att öka tillgängligheten, vidga arbetsmarknadsregioner och regional utveckling, förbättra konkurrenskraften och att nå klimatmålen. – Vägarna är slitna, det är fullt på spåren, och vi har stora utmaningar som vi måste möta. Därför tidigarelägger vi och intensifierar satsningar på infrastruktur. Nu gör regeringen den största infrastruktursatsningen någonsin, förklarade infrastrukturminister Tomas Eneroth när han presenterade den nationella planen. – Fler kommer kunna ta tåget till jobbet, åka säkert på vägen och skicka gods med sjöfarten. Vi ställer om 44 transportsystemet och driver på den gröna industriella revolutionen med investeringar i hela landet. Den nya nationella planen innehåller infrastruktursatsningar på 799 miljarder kronor som fördelas på drift och underhåll av statliga järnvägar och vägar, samt utveckling av transportsystemet. Utöver de medel som riksdagen har anslagit för planperioden tillkommer ytterligare 82 miljarder kronor från banavgifter, trängselskatter, infrastrukturavgifter och medfinansiering, vilket gör att planen totalt omfattar investeringar på 881 miljarder kronor. – Vi gör massiva investeringar i järnväg i hela landet. Vi stärker vägnätet, inte minst i landsbygd. Vi nästan trefaldigar satsningarna på sjöfart. Infrastrukturplanen kommer att ge jobb, nya bostäder och ett kliDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022