Dagens Transport & Logistik 1
LEDARE Turbulens i transportnäringarna Det råder
bistra tider. Prischocker och fördyringar drabbar såväl näringar som privatpersoner. Men svensk industri går bra. Trots inflation och rusande energipriser så rullar basindustrin på i oförminskad takt visar bland annat färska exportsiffror. Men för transportsektorn är det värre. Inom transportbranscherna är man bekymrad. Det fattas folk. Branschen uppskattar att 6 400 lastbilsförare behöver rekryteras i år och runt 50 000 nya förare måste anställas det närmaste decenniet. Uppskattningsvis 10 000 4 förare från Ukraina har försvunnit från vägarna i EU. Många av dem har jobbat i Sverige men strider nu i den ukrainska armén. Orsakerna till förarbristen är bristen på utbildningsplatser hävdar transportorganisationerna. Under pandemin försvann många jobb i transportnäringarna och framförhållningen har varit obefintlig när hjulen började rulla igen. Man behöver inte vara framtidsforskare för att inse att pandemin skulle ta slut och att det då skulle uppstå ett uppdämt behov av transport tjänster. Samma sak gäller järnvägen där brist på lokförare gör att operatörer måste ställa in avgångar. Och det är inte bara brist på lokförare. Även tågvärdar saknas liksom underhållspersonal. Rapporter om inställda tåg, planeringsproblem och överfulla tåg har strömmat in under sommaren. Regeringen har reagerat och krävt bättring av SJ och Trafikverket. Minst ett halvår till får vi leva tågförseningar och inställda avgångar meddelar Trafikverket. Även flyget är drabbat av personalbrist. Hos SAS gjorde man sig DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 FOTO: TRAFIKANALYS/MOSTPHOTOS FOTO: WIKIMEDIA/ ADRIAN PINGSTONE