Dagens Transport & Logistik 1
FOTO: SJ Vårt transportsystem står inför mycket s
tora utmaningar. Lastbilschaufförer, lokförare, piloter och tillhörande service- och markpersonal saknas idag i sådana mängder att ingen lösning är i sikte inom överskådlig tid. av med piloter som man senare vägrade att återanställa. I alla fall på samma villkor som tidigare. Det hela resulterade i en 15 dagar lång strejk, utlyst av pilotfacket, som kostade bolaget 1,5 miljarder kronor och som resulterade i cirka 3 700 inställda flyg. I dag har många flygbolag brist på personal. Och inte bara piloterna drabbades av uppsägningar under pandemin. Markpersonal, och inte minst de som hanterar bagaget, sades upp på grund av arbetsbrist under pandemin. Även personal som sköter säkerhetskontrollerna DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 förlorade sina jobb. Resultatet har, under våren och sommaren, orsakat kaos och inställda flyg hos praktiskt taget alla större flygbolag. I vissa fall har flyg ställts in på grund av att förhållandena på flygplatserna inte har kunnat hantera tillströmningen av passagerare. Att säga upp personal när samhället stänger ned, som under pandemin, kan kännas rimligt. Ingen vill stå med övertalig personal när jobben försvinner. Men, kan man tycka, att i det många fall handlades i panik. Som om det inte fanns ett liv efter covid. En plan och beredskap saknades för hur man hanterar den extrema situation som Coronaviruset orsakade. Kanske har transportbranscherna något att lära av erfarenheterna. Av Peter Höök 5