Dagens Transport & Logistik 1
INFRAPLANEN 2022-2033 á ställt är en övergripande
ekonomisk planering som vi nu tar vidare. Nu vet vi vilka objekt som vi kan satsa på och jobba vidare med i vår planering, säger Pär-Erik Westin, strategisk planerare vid Trafikverket och projektledare för den strategiska planen. Klartecken för byggstart Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth presenterade den nya nationella planen för Sveriges transportinfrastruktur. I nationella planen finns över 100 investeringar Nationell plan 2022-2033 I juni presenterade regeringen den nya nationella planen 20222033 som är en rekordsatsning på Sveriges infrastruktur. l Totalt fördelas 881 miljarder kronor. 437 miljarder kronor går till utveckling av transportsystemet. 165 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga järnvägar. 197 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar. l Regeringen tillför extra medel till bland annat Norrbotniabanan, Malmbanan, Ostkustbanan, Sydostlänken och de nya stambanorna med etapperna Ostlänken, Göteborg–Borås och Hässleholm Lund. l För första gången finns satsning på nya isbrytare med i den nationella planen. l Efter investeringar i statliga vägar ska 90 procent av de vägar som är viktigast för näringslivet klara tunga fordon, det vill säga bärighetsklassen BK4. l Farlederna till hamnarna i Göteborg 46 och i Luleå muddras för att möjliggöra för större fartyg. Slussarna i Trollhättan och Södertälje uppgraderas. l Trafikverket ska fördela upp till 6 miljarder kronor under perioden 2022–2027 till kommuner och regioner, genom så kallade stadsmiljöavtal, för att främja hållbara stadsmiljöer med cykel- och kollektivtrafik. l Trafikverket ska också genomföra flera prioriterade utredningar inför nästa planrevidering, bland annat Transporter över Öresund, landtransporter till och från Arlanda, Stångådals- och Tjustbanornas funktion för regional utveckling och delelektrifiering av särskilda banor. Trafikverket ska även fortsätta utreda förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad till dubbelspår mellan Luleå och Boden och att tillsammans med Jernbanedirektoratet i Norge, utreda förutsättningarna för åtgärder på järnvägen på sträckorna Göteborg–Oslo och Stockholm–Oslo. Källa: Regeringskansliet Vissa av de objekt som Trafikverket föreslog har regeringen valt bort, bland annat vägsträckan Matfors-Blåberget utanför Sundsvall, samtidigt som regeringen har tagit med helt nya objekt som Trafikverket inte hade med i sin ursprungliga planering. – Det finns också exempel på objekt som vi tog med i planen, och där regeringen nu väljer att utöka satsningen. I de fall kan planeringen kanske forceras, men det sådant som vi kommer titta på. – Objekt som tas bort eller får minskade medel är i regel sådana objekt som inte är påbörjade. Det sker sällan dramatiska förändringar på påbörjade objekt där entreprenad är upphandlad och kontrakterad. – Nu går vi vidare med kortsiktig genomförande- och verksamhetsplanering för aktuella objekt, och planerar för mer produktiva åtgärder. Vissa objekt kan få klartecken för byggstart, andra kan förbereda för byggstart. Den nationella planen anger bland annat de investeringar och åtgärder som Trafikverket får byggstarta under perioden 2022-2024, vilka investeringar och åtgärder som får förberedas för byggstart under perioden 2025-2027, samt övriga aktuella investeringar och åtgärder som Trafikverket får planera för att genomföra under planperioden. Till stora infrastrukturinvesteringar, så kallade namngivna objekt, fördelas 296,7 miljarder kronor samt medel från bland annat trängselskatt, infrastrukturavgifter samt medfinansieDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022