Dagens Transport & Logistik 1
sparar pengar och miljö Ny metod för Att rengöra
och hålla fartygsskrov fria från beläggningar är komplicerat. Om hanteringen inte sker på ett miljövänligt sätt riskerar biologiskt material från främmande arter och giftiga ämnen hamna i vatten och skapa toxiskt sediment på havsbotten. Tillväxt skapar också friktion, vilket innebär att fartyg förbrukar mer bränsle och släpper ut mer luftföroreningar. AV PETER HÖÖK FOTO: HPT-TECHNOLOGIES Ö sterrikiska HPT-Technologies har utvecklat en metod för rengöring och ytbehandling av fartygsskrov. Ytunderhåll är en process som kräver noggrannhet och perfektion. Bara en robotiserad process kan uppfylla de höga krav som ställs på ytjämnhet och miljövänlighet. Att rengöra skrov med högtryck är en betydligt mer miljövänlig metod än den traditionella sandblästringen. HPT-Technologies robotiserade system för rengöring använder vatten med tryck upp till 3 000 bar för att avlägsna rost och gamla färglager. Processvattnet samlas upp och rengörs med hjälp av filtersystem. Med tanke på vilka vinster som kan uppnås med optimerat skrovunderhåll är den nya teknologin för rengöring och ytbehandling en ”game changer” i varvsinDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 dustrin. Ett containerfartyg förbrukar stora mängder bränsle och varje procents fartminskning påverkar naturligtvis transportekonomin avsevärt. Ytbeläggningen på skrovet kan orsaka så mycket som tre fjärdedelar av det totala framdrivningsmotståndet. När det kommer till att applicera färg på fartygsskrovet så handlar det om precision. Ytjämnhet resulterar i en minskning av drivmotståndet och därmed bränsleförbrukningen med cirka två procent. Besparingar i arbetstimmar för att måla skrovet och minskad materialförbrukning skapar även det vinster. Sjöfraktindustrin söker optimering i alla led och att skrovunderhållet är en betydande del av skrovunderhåll Väsentligt för skrovets friktion mot vattnet är hög ytjämnhet. Roboten rengör skrovet med vatten under högt tryck vilket är en skonsammare metod än den konventionella sandblästringen. driftsekonomin, inte minst på grund av stigande drivmedelskostnader, gör att uppmärksamheten för nya metoder för skrovunderhåll blir allt mer intressanta. Sker optimering i alla led och att skrovunderhållet är en betydande del av driftsekonomin, inte minst på grund av stigande drivmedelskostnader, gör att uppmärksamheten för nya metoder för skrovunderhåll blir allt mer intressanta.. n 37