Dagens Transport & Logistik 1
Gemensam hållbarhetsagenda med kommunen á och kon
sumentvarumärken. Lagret erbjuder även fullt licensierad lagring åt hälso-, sjukvårds- och läkemedelsindustrin - helt enligt logistikstandarderna GDP, Good Distribution Practice, och GMP, Good Manufacturing Practice. Den andra byggnaden på 105 000 kvadratmeter kommer att brukas till traditionell lagring och inkluderar en rad automatiserade lösningar. – Vi kommer kunna erbjuda en omfattande temperaturkontrollerad lösning med olika temperaturzoner samt ytterligare kapacitet för traditionell lagerhållning på de nya DSV-lagren. Dessa anläggningar kommer utrustas med teknik som AGV, Automated Guided Vehicle, och kranar, vilket ger oss möjlighet att tillhandahålla bästa möjliga effektivitet och servicenivåer till våra nordiska kunder, säger Ian Swinhoe, vd för DSV Solutions. DSVs nya lagerytor i Landskrona kommer att certifieras enligt Breaam Excellent, som är världens ledande vetenskapligt baserade certifieringssystem för hållbarhet inom byggprojekt. Inte bara byggnaderna, utan även byggarbetet måste vara extremt balanserat och skydda miljön för att man ska kunna uppnå den ovanliga och mycket höga certifieringsnivån för den här typen av logistikbyggen. Överblivna jordmassor från byggarbetsplatsen måste deponeras i ett närliggande område för att minska det totala koldioxidavtrycket från processen. Framtida energiförsörjning har beaktats för att förbereda Power-to-X, lagring av ström i batterier och för laddning av eldrivna lastbilar samt för att kunna överföra eventuell överkapacitet av energi till exempelvis Landskrona stad. Logistikområdet kommer även att samla upp spillvatten. – Vi är stolta över den ambition och noggrannhet som lagts ner i utformningen av detta projekt för att värna om och vårda miljön kring tomten vi ska bygga på i Landskrona. Det ska bli spännande att inleda bygget av den nya anläggningen, och inte minst att samarbeta med Landskrona kommun kring vår gemensamma hållbarhetsagenda, säger Ian Swinhoe.n Ny sittstaplare från Actil - ABEKO SW 13/16/20 • Helt ny förarmiljö med ergonomi i absoluta toppklass • Justerbar ratt, armstöd och golv som standard • Tillgänglig i tre chassi-bredder: 800 - 1000 mm • Lyfthöjd upp till 7200 mm med AST under 2500 mm • Stödbenslyft och patenterad länkhjulsstyrning som tillval ”Actils truckar är en produkt av svensk ingenjörskonst och byggs i Sverige - för världen”