Dagens Transport & Logistik 1
Patrk Müller, e-handelsexpert på Nets Besvärligt
med produktreturer inom e-handel Ny statistik visar att drygt hälften av alla svenskar som handlat nätet har inte returnerat produkten även fast man ville, eftersom det upplevdes som för komplicerat. Frågan är dock komplex med flera olika aspekter. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2022 E-handeln har ökat i stort sett varje år och miljoner svenskar köper produkter på nätet. Ifjol för hela 143 miljarder kronor enligt Nets rapport Svensk E-handel, och pandemin har varit en stark drivkraft. Denna handel kräver leverans av produkterna till konsumenterna, och innebär även i många fall retur av produkten om den inte var rätt för konsumenten av olika skäl. Men under det första halvåret i år har 51 procent av de svenska konsumenterna struntat i att returnera en produkt eftersom det upplevdes som för krångligt. – Produktreturer är en komplex fråga och är en utmaning för hela e-handeln. Det handlar om nöjda kunder, kostnader och lönsamhet för webbutikerna och även miljön – allt på samma gång som ibland är i konflikt med varandra, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi. á 59