Svensk Vattenkraft 1
HaV:s förslag till samverkan inför omprövning Enl
igt nya bestämmelser i förordning om vattenverksamheter ska det ske en samverkan innan en ansökan om omprövning för moderna miljövillkor lämnas in till mark- och miljödomstol. Havs- och vattenmyndigheten har tagit fram ett förslag på vägledning om denna samverkan som är ute på remiss. Länsstyrelserna ska, enligt 42 a § förordningen om vattenverksamheter, samverka kring det underlag som behövs för effektiva prövningar enligt den nationella planen. Samverkan ska ske med verksamhetsutövarna i god tid före det att de lämnar in sina ansökningar om prövning till domstolen. Samverkan ska även ske med berörda kommuner, myndigheter och intresseorganisationer. Samverkan Ansökan Prövning Genomförande Figur 1. Samverkan ska ske innan ansökan lämnas in till mark- och miljödomstol. ROLLER OCH ANSVAR Länsstyrelserna, som har samlat kunskapsunderlag om avrinningsområdena, är ansvariga för att samverkan genomförs. Det är lämpligt att den länsstyrelse, i det län där huvuddelen av de verksamheter som omfattas av en prövningsgrupp är lokaliserad, tar huvudansvaret. I de fall flera länsstyrelser är berörda får länsstyrelserna komma överens om den närmre arbetsfördelningen. Vattenmyndigheterna behöver följa samverkan och se över beslut om kraftigt modifierade vatten, statusklassificeringar och normsättning Berörda verksamhetsutövare bör bidra med specifik kunskap om sin verksamhet, exempelvis nuvarande villkor, anläggningar som är tekniskt sammankopplade, egna miljöunder14 SVENSK VATTENKRAFT #3 2020 sökningar och förslag på miljöåtgärder. Även Vattenkraftens miljöfond kan bjudas in till samverkan. Även berörda kommuner, andra myndigheter och intresseorganisationer ska ges möjlighet att delta i samverkan. Det är upp till länsstyrelserna, utifrån förutsättningarna i de enskilda prövningsgrupperna, att bedöma vilka andra myndigheter samt intresseorganisationer som behöver delta i samverkan och på vilket sätt. SYFTET MED SAMVERKAN Syftet med samverkan är, enligt bestämmelserna i förordningen, att verksamheterna, vid de senare prövningarna i domstol, ska kunna förses med moderna miljövillkor som innebär största möjliga nytta för vattenmiljön och en effektiv tillgång till vattenkraftsel. Ytterligare ett syfte är att sammanställa underlag för att verksamhetsutövarna ska kunna upprätta en ansökan till domstolen. Utöver vattenmiljönytta och effektiv tillgång till vattenkraftsel är det enligt Havs- och vattenmyndighetens mening kulturmiljöintressena som bör vara i fokus för samverkan. Vad gäller andra allmänna intressen får länsstyrelsen avgöra från fall till fall i vilken mån dessa behöver inkluderas i samverkan. Havs- och vattenmyndigheten menar att samverkan, i möjligaste mån, ska bidra till en ökad samsyn mellan myndigheter, verksamhetsutövare, kommuner och intresseorganisationer om vilka miljöanpassningar som behöver vidtas och dess påverkan på effektiv tillgång till vattenkraftsel. Samverkan ska säkerställa en effektiv prövning i mark- och miljödomstolen av de enskilda vattenkraftverken. Det är domstolen som slutligen avgör om innehållet i ansökan är tillräckligt för prövning. SÄRSKILDA FRÅGESTÄLLNINGAR Samverkan är inte detsamma som en miljökonsekvensbeskrivning enligt 6 kapitlet miljöbalken. I de fall en verksamhet exempelvis inte kan anses omfattas av något äldre tillstånd överhuvudtaget eller det blir aktuellt med effektökningar ska dessa verksamheter ansöka om ett tillstånd och då gäller de vanliga Förslag Redovisning Figur 2. Havs- och vattenmyndighetens förslag på arbetsgång under samverkan Under steget Bakgrundsbeskrivning bör man sammanställa uppgifter om vattenmiljövärden, uppgifter om vattenkraftverken och regleringsdammar samt andra värden som skulle kunna bli berörda. Havs- och vattenmyndigheten menar att förslag på miljöanpassningar och konsekvenser inte ska diskuteras under detta steg. Under steget Analys ska förslag på miljöanpassningar och konsekvenser för både vattenmiljö och en effektiv tillgång till vattenkraftsel samt eventuella andra intressen diskuteras. Det Bakgrundsbeskrivning Analys reglerna om miljökonsekvensbeskrivning och ansökan. Utgångspunkten vid en omprövning är att verksamheten ska kunna fortsätta att bedrivas, men med moderna miljövillkor. Regeringen skriver i sitt beslut om den nationella planen gällande utrivningar av vattenkraftverk att ”Det bör röra sig om undantagsfall att det inte går att besluta bestämmelser och villkor som innebär en tillräcklig miljöanpassning för att EU-rättens krav ska kunna uppfyllas.” Under vissa förutsättningar finns det möjlighet för domstolen att besluta att tillståndet ska återkallas, exempelvis om verksamhetsutövaren själv vill upphöra med verksamheten. FÖRSLAG PÅ ARBETSGÅNG Havs- och vattenmyndigheten föreslår att samverkan delas upp i fem olika steg, figur 2. Inledning