Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER VDL har varit framgångsrik med den nuvara
nde Citea-modellen sedan den lanserades för cirka tio år sedan. Redan då var den banbrytande med sin låga vikt och goda kapacitet. Den vann också Årets buss 2011 direkt efter lanseringen. Foto: VDL VDL lanserade ny lätt elbuss med innovativ batteriplacering Den är lätt, elektrisk och har bra prestanda. Det handlar om VDL Citea Electric. Bussen presenterades för press och allmänhet under årets Innotransmässa i Berlin. AV MARKKU BJÖRKMAN Men för tio år sedan dominerade diesel- och gasmotorer marknaden och bussen byggdes med det i åtanke. Idag finns det en elektrisk drivlina och man måste tänka nytt. Batterierna flyttades under golvet Batterierna ska placeras så bra som möjligt. Själva drivlinan är mer flexibel, eftersom motorerna ofta sitter i navet på axlarna. Då har du fler möjligheter att inreda bussen som kunden vill. Och det är precis vad som har gjorts på nya Citea. Alex de Jong, som är chef för reguljärbussarna på VDL, förkla10 rade det väldigt enkelt i sin presentation. - Vi började helt enkelt med att hänga in stolarna som vi ville ha i bussen där vi ville ha dem och sedan byggde vi bussen runt dem. På så sätt blev det en buss med stor kapacitet och den blev även mer korrekt designad än tidigare, förklarade de Jong. Batterierna flyttades ner från taket och placerades under golvet och motorn in i navet på drivaxeln. Dessutom formades bakväggen efter ryggstödet, så att bussen faktiskt har kapacitet för en hel stolsrad mer än dagens Citea. Att placera batterierna under golvet har varit en dröm för många. Men tidigare har det varit problem att få batterierna tillräckligt små. Battericellerna kan ha varit för höga. Och konkurrenter som har provat detta har hamnat med för hög ingång och för lite markfrigång. VDL har fokuserat på detta och de har lyckats både hålla en låg ingångspunkt och bra markfrigång. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022