Dagens Transport & Logistik 1
Nytt järnvägsspår rakt in i Eskilstunas Logistikp
ark, en värdefull tillgång för en logistikanläggning idag. Spåret ansluter direkt till Svealandsbanan söder om Mälaren, mellan Stockholm och Örebro. FOTO: JOHN HARDWICK I både EU och Sverige finns transportpolitiska mål om att mer gods ska gå på järnväg med hänsyn till den höga energieffektiviteten och de låga utsläppen. BILD: GREEN CARGO Green Cargo inleder 2023 en omfattande satsning på intermodala transporter. BILD: GREEN CARGO ”En enda lokförare kan med ett eltåg dra mellan T 66 ransportsektorn står för en tredjedel av utsläppen och den långväga fossildrivna lastbilstrafiken har ökat i en tid när utsläppen måste minska. I både EU och Sverige finns transportpolitiska mål om att mer gods ska gå på järnväg med hänsyn till den höga energieffektiviteten och de låga utsläppen. Coop, som valt att investera i tågspår hela vägen in på tomten vid sin logistikanläggning i Eskilstuna, är en föregångare på området. När Coops nya storskaliga logistikanläggning står driftklar 2024 är tanken att företagets egna tågspår på drygt en kilometer ska trafikeras av Coops eget sexhundra meter långa godståg som kommer att kunna lasta och lossa varor flera gånger per dag. Ytterligare ett exempel på en aktör som valt att investera i ett eget spår är Aditro, som anslutit sin nya logistikanläggning i Båramo med järnvägsspår. Coop kan visa vägen –E-handelssektorn och dagligvaruhandeln har hittills inte använt sig av järnvägstransporter i någon större utsträckning. Det beror delvis på att en del gamla fördomar om järnvägstransporter fortfarande lever kvar, exempelvis att spårbundna godstransporter inte är lika tillförlitliga som andra transportsätt. Coop och även andra aktörer som väljer att investera i egna järn vägsspår kan förhoppningsvis inspirera fler genom att visa på järnvägens möjligheter i logistiksammanhang, säger Robert Vintander, branschchef för handel och logistik på Green Cargos försäljningsavdelning. Hittills har han inte märkt av någon stark trend bland logistikaktörer vad gäller just investeringar i egna järnvägsspår, men den rådande omvärldsutvecklingen i kombination med skärpta klimatoch hållbarhetskrav kan bidra till DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022