Dagens Transport & Logistik 1
snar framtid, säger forskarna. Utan den eteriska
gasen skulle det inte vara möjligt att uppnå klimatneutralitet till 2050. Detta var resultatet av en utvärdering av 40 studier med energiscenarier för de närmaste åren. Men enligt studien kommer vätgasen inte att bli framtidens dominerande energikälla. Potential för transport och industri Enligt resultaten från de som är involverade i forskningen kommer transportsektorn att ha det största behovet av vätgas i framtiden. I Europa blir andelen runt 28 procent, i Kina däremot bara runt hälften. Studierna som ligger till grund för detta skiljer sig dock i vissa fall mycket från varandra. För Europa utgår forskarna ifrån en vätgasandel inom transportsektorn på mellan 13 och 36 procent. Håller inte jämna steg Anledningen till att vätgas inte kommer att nå en högre andel är enligt författarna att effektiviteten hos bränslecellsfordon inte kan hålla jämna steg med rena elfordon. Detta förändras dock när man tar tunga transporter med i bilden. Den elektriska driften är i underläge jämfört med vätgastekniken inom denna sektor på grund av extremt tunga batterier och långa laddningstider. Mer om vätgasdrift: Även inom industrin är vätgas ett viktigt verktyg när det gäller att uppnå klimatneutralitet och inom vissa områden finns det praktiskt taget inga andra alternativ. Särskilt inom järn- och stålindustrin är vätgas oersättlig som en klimatneutral energikälla. Men den kemiska industrin är också starkt beroende av gasen. År 2050 kan andelen vätgas i industrin uppgå till 16 procent, med individuella studier som antar upp till 38 procent. I Kina å andra sidan förväntas endast en andel på runt fyra procent till 2050. Byggsektorn behöver inte vätgas För byggsektorn kommer vätgas endast att spela en mycket liten roll år 2050. Högst två procent av energin som krävs i byggnader tillhandahålls av vätgas. Det beror på att det finns tillräckligt med alternativ. På så sätt kan effektiv uppvärmning uppnås med kombinationen solceller och värmepumpar. Som ett resultat kan en multipel av solenergin tillhandahållas som värme. Vid uppvärmning med vätgas är verkningsgraden strax under 60 procent. Även om elen förbränns direkt, till exempel av infravärmare, kan elen omvandlas nästan en-till-en till värme. Därför förväntar författarna till studien inte att byggsektorn kommer att gå över till vätgas, även om det finns tillgängligt i stora mängder. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022 Widriksson Logistik satsar på trafiksäkerhet och arbetsmiljö genom ny distributionsbil från Mercedes-Benz. FOTO: WIDRIKSSON Satsar på unik citylastbil Widriksson Logistik fortsätter att utveckla sitt utbud av fordon, nu med en helt ny höj och sänkbar distributionsbil från MercedesBenz. Den unika utformningen bidrar till bättre arbetsmiljö och ökad trafiksäkerhet, bland annat genom extra stora rutor, kameror och radarsystem. AV PETER HÖÖK Det nya fordonet är en Mercedes-Benz Econic med höjoch sänkbart ”Stockholmsskåp”. Hytten är lågbyggd vilket underlättar in- och ursteg. Det är också lätt att gå ut på höger sida tack vare ”bussdörren” och det låga golvet. De stora rutorna gör det lättare att se medtrafikanter och det blir lättare att få ögonkontakt eftersom föraren sitter lika lågt som i en buss. Econic är också försedd med flera kameror och radarsystem som bevakar de partier som är svåra att se i backspeglar. – Vi strävar hela tiden efter att utvecklas och testa nytt, med siktet inställt på smidig, effektiv och hållbar logistik. Vi har valt Econic eftersom det är ett fordon som passar perfekt för citydistribution och ställer höga krav på arbetsmiljö och trafiksäkerhet, något som är mycket viktigt för oss, säger Johan Nyblom, vd Widriksson Logistik. Widriksson Logistik har till att börja med köpt ett Econic-fordon som nu ska börja användas i trafik. Det kan bli aktuellt med fler fordon längre fram. n 15