Dagens Transport & Logistik 1
Coops storskaliga logistikanläggning i Eskilstuna
är en föregångare med egna järnvägsspår inpå knuten. BILD: COOP 40 och 50 enheter på räls...” en accelererad utveckling framöver. Robert Vintander ser en tendens att fler företag tar med möjligheten att bygga egna järnvägsspår i direkt anslutning till anläggningen i beräkningen när de analyserar etableringsorter och planerar framtida logistikanläggningar. Mer flexibel lastning och lossning –En fördel med att öka andelen gods som transporteras via järnväg är att lastningen och lossningen blir smidigare. En lastbil med tillhörande förare tickar pengar när den står still, vilket gör lastning och lossning till en relativt tidskritisk DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022 process. Godsvagnar utan förare kan däremot lastas och lossas på ett mer flexibelt sätt med mindre tidspress. Godstransporter via järnväg är dessutom ofta resurseffektiva. En enda lokförare kan med ett eltåg dra mellan 40 och 50 enheter på räls, i jäm förelse med lika många lastbilar med tillhörande förare, säger han. Han ser även en kraftigt ökad efterfrågan på intermodala transporter, vilket föranlett att Green Cargo med start i december 2022 inleder en omfattande satsning på att öka andelen intermodala godstransporter med ökad avgångsfrekvens, snabbare ledtid och ökad punktlighet. Det gör att även företag som inte väljer att investera i egna järnvägsspår inpå knuten kan öka andelen gods som transporteras på järnväg. –Ofta är det en tröskel för många att byta trafikslag till järnvägstransporter. Det finns en stark vilja och en tydlig drivkraft från företagen, men för att göra förändringen praktiskt genomförbart krävs analys och en förändringsförmåga. Ett viktigt syfte med vår intermodala satsning är att visa vad man faktiskt kan åstadkomma med godstransporter via järnväg, säger Robert Vintander. n 67